آذربایجاناخبارارمنستانگرجستان

سرنوشت نخستین روسای جمهور کشورهای منطقه قفقاز بعد از فروپاشی شوروی

روسای جمهور کشورهایی که پس از فروپاشی شوروی تشکیل شدند، سرنوشت های اغلب مشابه داشتند، یا برکنار شدند و استعفا دادند، یا همانند اسلام کریم اف، پست ریاست جمهوری را برای خود مادام العمر کردند.

به گزارش  مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از نامه نیوز، رئیس جمهور ازبکستان، روز گذشته درگذشت تا سرنوشت یکی دیگر از رهبران جمهوری هایی که پس از فروپاشی شوروی تشکیل شدند نیز روشن شود. رئیس جمهوری که البته همانند بسیاری از همتایان خود پس از فروپاشی سمت ریاست جمهوری را مادام العمر کردند.

اسلام کریم اف در حالی درگذشت و آینده سیاسی ازبکستان را با عدم تعیین جانشین، در حاله از ابهام فرو برد که گمانه زنی های بسیاری درباره ازبکستان بدون کریم اف تاکنون از سوی رسانه ها مطرح شده است.

اما این تنها کریم اف نبود که پست ریاست جمهوری را برای خود مادام العمر کرده بود، روسای جمهور کشورهای دیگری همچون بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس نیز بیش از دو دهه بر مسند ریاست جمهوری نشستند و دست آخر این مرگ بود که آنها را از این پست جدا کرد.

سرنوشت جمهوری های دیگر نیز بهتر از این نبود، تبعید و برکناریو استعفا، تجربه مشابه بسیاری از رهبران جمهوری های پس از فروپاشی شوروی بود.

جمهوری گرجستان، اولین رئیس جمهور و تنها چند ماه حضور در قدرت

زویاد گامساخوردیا، نخستین رئیس جمهور جمهوری گرجستان است که در سال 1992 به این سمت انتخاب شد اما چند ماه بعد بعد و در پی کودتا علیه دولت گامساخوردیا، عملاً اداره امور به دوش شواردنادزه افتاد که پست ریاست مجلس و همچنین ریاست شورای ریاست گرجستان را به عهده داشت.

جمهوری آذربایجان، استعفای رئیس جمهور پس از 1 سال

ایازمطلب اف، نخستین رئیس جمهور جمهوری آذربایجان پس ازفروپاشی است که در سال 1991 در این سمت قرار گرفت.

دوره ریاست جمهوری وی تنها یک سال به طول انجامید و در سال 1992 از این سمت استعفا داد. مطلب اف بدون برگزرای انتخابات ریاست جمهوری در این سمت قرار گرفته بود.

مطلب اف پس از عملیات نظامی ناموفق ارتش آذربایجان در قره باغ کوهستانی مجبور به استعفا شد. چند ماه بعد او دوباره به قدرت بازگشت اما به زودی سرنگون شد و سپس جمهوری آذربایجان را ترک و به روسیه مهاجرت کرد.

جمهوری ارمنستان، استعفا پس از 8 سال

لئون آ. تر-پتروسیان نخستین رئیس جمهور ارمنستان پس ازفروپاشی است که از ۱۱ نوامبر ۱۹۹۱ تا ۳ فوریه ۱۹۹۸ در این سمت حضور داشت. پتروسیان به دلیل مشکلات اقتصادی و سیاسی فراوان در ۱۹۹۸ میلادی استعفا داد و جای خود را به روبرت کوچاریان داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا