آذربایجاناخبارایرانعمومی

سردبیر روزنامه «ینی آذربایجان»:ایران و آذربایجان کشورهای دوست، همسایه و برادر هستند

در این مقاله مفصل که مربوط به سفر هیئت بلند پایه جمهوری آذربایجان به جمهوری اسلامی ایران و برگزاری همایش«همبستگی اسلامی در منظر اندیشمندان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان» در شهر تهران می باشد، نویسنده (حکمت بابا اغلو سردبیر روزنامه «ینی آذربایجان») تاثرات و گزارش خود در باره نحوه برگزاری این همایش بیان نموده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،در بخشی از این مقاله آمده است: «وقتی که ما در باره ایران حرف می زنیم، به آن کشور دوست و برادر می گوئیم. فکر می کنم که در این خصوص باید حرفهای دیگری نیز گفته شود. به نظر من، حقیقت روابط میان ایران و آذربایجان نیز از همین مسئله سرچشمه می گیرد. به نظر من، ما نمی توانیم ایران را به عنوان یک کشور دیگری مورد مشاهده قرار بدهیم. در واقع ما ایران را همانند کشور خودمان می بینیم. این هم در مرحله اول به خاطر وجود تاریخ و فرهنگ مشترک و نیز قصه ها و داستانهای مشترک میان دو کشور می باشد. اکثر عواملی که موجب پیدایش هویت ملی، فرهنگ و معنویت و ادبیات ما می باشد، در جغرافیای ایران وجود دارد. امروز اسامی شهرها و مناطق مختلف در این کشور به تاریخ همین سرزمینها مربوط است…
قهرمانان قصه های ما، فرهنگ حکومتی ما و آداب و رسوم ما از شهرهای همدان، خراسان، تبریز، اردبیل و از جمله از کشورهای ارومیه، ماکو و نیز سبلان و قره داغ و سولدوز می گذرد. وقتی که کوه سبلان و کوه حیدر بابا را بر زبان می آوریم، در مقابل چشمان ما مرزهای دولتی مسجم نمی شود. بلکه بر عکس آن، یادداشت تاریخی خودمان مجسم می شود. به همین خاطر، سفر به ایران ما را هیجان زده می کند. البته به همراه این هیجان یک نگرانی کوچکی نیز داشتیم که آن هم مربوط به چگونگی استقبال آنها از ما، همچنین، مطابقت یا عدم مطابقت ایران موجود در ذهن و خیال ما با واقعیت موجود در این کشور بود…
بالاخره در فرودگاه بین المللی تهران فرود آمدیم و برخورد مهربان انسانها در آنجا با ما آغاز آشنائی ما با شهر تهران شد. مشاهده چهره صمیمی و لهجه شیرین جنوبی علی اکبر اجاق نژاد نماینده رهبر عالی دینی جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان و معرفی ما به اطرافیان برای ما بسیار خوشایند بود…
با مشاهده مناطق مختلف شهر تهران و ساختمانها و بناهای معماری این شهر، چنین نتیجه گرفتم که فرهنگ ایران و آذربایجان یکی است. در آنجا بود که به یاد جمله جالب حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران افتادم که گفته بود: «اگر بگوئیم که ملتهای آذربایجان و ایران یک روح در دو کالبد هستند، اشتباه نکرده ائیم…»
این سخن واقعیت دارد و مطابق با واقع می باشد…»
در بخش دیگر از این مقاله آمده است: «سفر ما به ایران همزمان با برگزاری مراسم تحلیف حسن روحانی بود که در انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران پیروز شده بود. به همین مناسبت در ایران شاهد یک هیجان خوش بودیم. هیئتی از جمهوری آذربایجان نیز در این مراسم شرکت می کردند. همزمانی برگزاری مراسم تحلیف با کنفرانس «همبستگی اسلامی» نشانگر اهمیت این کنفرانس بود.
در ترکیب هیئت آذربایجانی شرکت کننده در این کنفرانس شیخ الاسلام الله شکور پاشازاده رئیس اداره مسلمانان قفقاز، مبارز قربانلی رئیس کمیته دولتی در امور دینی، الدار ابراهیم اف رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ملی آذربایجان، پولاد بلبل اغلو سفیر جمهوری آذربایجان در روسیه، پروفسور واسم محمد علی اف مترجم قرآن و رئیس شورای علمی-دینی اداره مسلمانان قفقاز، بنیاد حسین اف سفیر کشورمان در ایران و دیگران حضور داشتند…
شیخ الاسلام پاشازاده و مبارز قربانلی ضمن ایراد سخنرانی در خصوص ضرورت همبستگی اسلامی و خطرات افراطگرائی دینی و نیز تدابیر دولت آذربایجان در این زمینه ها سخن گفتند…»
حکمت بابا اغلو در ادامه مقاله خود ضمن اشاره به دیدارهای صورت گرفته هیئت جمهوری آذربایجان با صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، همچنین محمد جواد ظریف وزیر امومر خارجه می نویسد: «در همه این دیدارها سفرای دو کشور ایران و آذربایجان نیز حضور داشتند و ما در همه این دیدارها شاهد محبت و صمیمیت در چشمان و میهمان نوازی و خودمانی در رفتار مسوولان ایرانی نسبت به آذربایجان بودیم. این هم موجب پیدایش یک حال خوشایند برای ما بود…»

بالاخره در قسمت پایانی این مقاله می خوانیم: «وقتی که عازم ایران بودم، با خود احساس می کردم که به یک کشور خودی سفر می کنم. با انجام این سفر برای من روشن شد که احساس من واقعی بوده است. ایران برای ما یک کشور خودی و برادر است. من بار دیگر متوجه شدم که نقش رسانه ها در روابط میان دولتها در زمان معاصر چه اندازه بزرگ است… اما این هم واقعیت دارد که ریشه روابط میان آذربایجان و ایران بر آنچنان مشترکات تاریخی، فرهنگی و معنوی مبتنی شده است که هیچ رسانه مخرب قادر بر تخریب این روابط نمی باشد. من بار دیگر بدین نتیجه دست یافتم که رسانه ها باید در اینگونه مسایل حساسیت به خرج داده و ماهیت واقعی دوستی و برادری میان آذربایجان و ایران را به صورت صحیح برای جامعه بازگو نمایند…».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا