آذربایجاناخبارایران

تحلیلگر آذری: سیاست باکو و تهران بر اعتماد متقابل مبتنی است

‘توفیق عباس اف’ تحلیلگر سیاسی و سردبیر روزنامه انگلیسی زبان ‘باکو پست’ گفت: سیاست باکو و تهران بر ‘اعتماد متقابل’ مبتنی است .

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، عباس اف در گفت و گو با شبکه تلویزیونی ‘سی بی سی’ جمهوری آذربایجان با اشاره به سفر قریب الوقوع ‘حسن روحانی’ رییس جمهوری اسلامی ایران به باکو، آن را برای چشم انداز توسعه روابط دو کشور، مهم ارزیابی کرد . 

وی با تاکید بر اینکه روسای جمهوری آذربایجان و ایران اراده سیاسی لازم برای تقویت روابط فیمابین دارند، افزود: سران دو کشور به عنوان دو شریک و همکار می توانند کارهای زیادی به نفع کشورهای خود و توسعه امنیت منطقه ای انجام دهند . 

عباس اف گفت: با شروع بکار روحانی، روابط ایران و آذربایجان وارد مرحله جدیدی شده است. 

وی همچنین سفر سال جاری ‘الهام علی اف’ رییس جمهوری آذربایجان به ایران را برای تقویت مناسبات باکو و تهران موثر خواند و اضافه کرد: برای تعمیق روابط و همکاری های دو کشور نیاز به امضای برخی اسناد است .

عباس اف با تاکید بر اینکه پیش بینی های منابع ایرانی و آذربایجانی در باره افزایش حجم مبادلات تجاری میان دو کشور امیدوار کننده است، گفت: جمهوری آذربایجان و ایران همچنین علاقمند به توسعه زیر ساخت های منطقه ای هستند. 

وی تصریح کرد :همسایگی دو کشور و منافع مشترک برای اجرای طرح های زیر ساختی منطقه ای، فعالیت هماهنگ شده را ایجاب می کند و در این راستا باید به اهمیت طرح ‘دالان حمل و نقل شمال و جنوب’ که دارای اهمیت راهبردی برای ایران و جمهوری آذربایجان است، اشاره کرد .

عباس اف امضای 10 سند همکاری در سفر رییس جمهوری ایران به جمهوری آذربایجان را نیز برای چشم انداز روابط و همکاری دو کشور مهم خواند و گفت: این اسناد به گسترش همکاری های اقتصادی دو کشور و اجرای طرح های اقتصادی تحرک جدیدی خواهد بخشید .

انتهای پیام /د

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا