آذربایجاناخبارایرانعمومی

برگزاری اجلاس انجمن آمبودزمان آسیا در باکو

بیست و یکمین اجلاس هیات مدیره انجمن آمبودزمان آسیا، با حضور هشت کشور منطقه از جمله ایران، با هدف تبادل تجربه در حوزه مبارزه با فساد در سطح دستگاه های حکومتی و دولتی و رسیدگی به شکایات مردمی ، در باکو جریان دارد.

 به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ایرنا«ناصر سراج» رئیس سازمان بازرسی کل جمهوری اسلامی ایران و مسئولان آمبودزمان های ملی ژاپن، چین، هنگ کنگ، اندونزی، مالزی ، روسیه و جمهوری آذربایجان از شرکت کنندگان این نشست هستند.
نمایندگان هشت کشور عضو هیات مدیره انجمن آمبودزمان آسیا ، در این نشست دو روزه، گزارش فعالیت آمبودزمان های ملی درباره رسیدگی به شکایات مردمی و مقابله با فساد را بررسی و در مورد نحوه همکاری و تبادل تجربه در سطح بین المللی برای مبارزه با فساد مذاکره کردند.
واژه ‘آمبودزمان'(Ombudsman) ریشه‌ای سوئدی(اسکاندیناوی) دارد و حدود ۱۰۰ سال است که در اروپا، آمریکا، آسیا و آفریقا برای بیان مفهوم «مبارزه با فساد» استفاده می‌شود. معنی کلاسیک و اصلی این واژه، مراجع و نهادهایی که به شکایات مردم از دستگاه‌های اداری رسیدگی غیرقضایی می‌کنند، ‌است. ویژگی این نوع رسیدگی غیرقضایی و آمبودزمانی، عدم تشریفات و افزایش سرعت‌العمل در به نتیجه رسیدن شکایات است.
نهادی که در ایران وظایف آمبودزمانی و رسیدگی به شکایات مردمی را بر عهده دارد ، سازمان بازرسی کل کشور است.
** محورهای نشست باکو
در بیست و یکمین نشست انجمن آمبودزمان آسیایی، فرایند انتخاب کرسی‌های خالی هیات مدیره انجمن، و توسعه عملکرد آکادمی توسط سازمان بازرسی کل جمهوری اسلامی ایران باتوجه به دایر بودن مقر آن در تهران، بررسی شد.
بررسی اهداف هفده‌گانه توسعه پایدار ملل متحد با موضوع کاهش نابرابری کشورها، همکاری، مبادله اطلاعات و تجربیات از دیگر مباحث مطرح در بیست و یکمین نشست انجمن آمبودزمان آسیایی بود.

** سخنرانی رئیس سازمان بازرسی کل کشور
قاضی سراج، رئیس سازمان بازرسی کل جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه در بیست و یکمین نشست انجمن آمبودزمان آسیایی با اشاره به وظایف مبارزه با فساد، پیشگیری و آمبودزمانی گفت: ایران حدود ۴۰ سال است که جنگ نرم برآن تحمیل شده و حدود چهل سال است که تحریم‌های ظالمانه از طریق ابرقدرت‌ها و غرب متوجه ایران شده است.
قاضی سراج افزود: ایران ۸ سال هم دچار جنگ تحمیلی سخت بود، اگر فسادی در ایران وجود دارد، قطعا علتش تحریم‌های ظالمانه است و قطعا اگر کشور گریبانگیر این سه موضوع نبود، اکنون مطمئنا یکی از پاک‌ترین کشورهای جهان بود.

***تاریخچه انجمن آمبودزمان آسیا
انجمن آمبودزمان آسیایی دارای ۲۷ عضو از ۱۷ کشور آسیایی است و جمهوری اسلامی ایران یکی از بنیانگذاران این انجمن است.
انجمن آمبودزمان آسیایی در سال ۱۹۹۶ تشکیل و مقر آن در کشور پاکستان است.
این انجمن همچنین دارای مجمع عمومی، هیأت مدیره و دبیرخانه است و جمهوری اسلامی ایران جزو موسسان آن است و در تدوین اساسنامه آن نقش داشته است. جلسه هیأت مدیره این انجمن هر ساله و اجلاس عمومی آن هر ۲ سال یک‌بار برگزار می‌شود.
هدف اصلی این انجمن این است که تصمیم‌ها و تجربیات کشورهای مختلف را جهت ارتقای بازرسی و نظارت در اختیارشان قرار دهد و تسهیل‌کننده آموز‌ش‌ها در مورد بازرسی باشد.
بودجه این انجمن از حق عضویتی که از اعضا گرفته می‌شود تأمین می‌شود.

** اعضای انجمن آمبودزمان آسیا AOA
۱- جمهوری اسلامی پاکستان
۲- ژاپن
۳- جمهوری یمن
۴- منطقه اداری ویژه ماکائو
۵- مالزی
۶- جمهوری اسلامی ایران
۷- جمهوری خلق چین
۸- جمهوری کره
۹- منطقه اداری ویژه هنگ کنگ
۱۰- جامو و کشمیرهند
۱۱- جمهوری اندونزی
۱۲- پادشاهی تایلند
۱۳- جمهوری هندوستان
۱۴- جمهوری ازبکستان
۱۵- جمهوری سوسیالیستی ویتنام
۱۶- جمهوری آذربایجان
۱۷- جمهوری قرقیزستان
۱۸- جمهوری تاتارستان روسیه

** نهاد آمبودزمان در ایران
سازمان بازرسی کل کشور در ایران حدود ۱۰۰ سال قدمت دارد و طبق اصل ۱۷۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وظیفه دارد بر حسن جریان امور کشور و اجرای صحیح قوانین بر کلیه دستگاه‌های اجرایی نظارت داشته باشد.
سازمان بازرسی بر عملکرد سه قوه قضائیه، مقننه و مجریه نظارت دارد. در حوزه قوه مجریه، سازمان بازرسی کل کشور بر عملکرد ریاست جمهوری، کلیه وزرا، ادارات و شرکت‌ها نظارت دارد و اگر خلاف قانونی مرتکب شوند، طبق قانون سازمان بازرسی بررسی و اقدام قانونی را انجام خواهد داد.
با وجود آنکه سازمان بازرسی تحت نظارت عالیه رئیس قوه قضائیه اداره می‌شود، به‌جز کار خاص قضایی، بر امور مالی واداری قوه قضائیه نیز نظارت دارد. در قوه مقننه نیز سازمان بازرسی کل کشور جز عملکرد نمایندگی بر امور مالی واداری مجلس نظارت دارد.
نظارت سازمان بازرسی کل کشور به سه حالت اعمال می‌شود، سازمان بازرسی کل کشور اگر در جریان رسیدگی، به امور کیفری برخورد کند، گزارش آن را به مراجع قضایی ارسال می‌کند و اگر تخلف اداری مرتکب شده باشند گزارش برای دادگاه‌های اداری ارسال می‌شود و اگر مصوبات، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌های دولت خلاف قانون تشخیص داده شود جهت ابطال این مصوبات، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌ها گزارش سازمان بازرسی به دیوان عدالت اداری ارسال می‌شود.
ایران تاکنون تفاهم‌نامه همکاری با آمبودزمان کشورهای چین، دانمارک، عراق، ترکیه و پاکستان و ارمنستان به امضاء رسانده است.
بیست و یکمین نشست انجمن آمبودزمان آسیایی امروز چهارشنبه به کار خود پایان می‌دهد.
اجلاس آتی هیات مدیره انجمن آمبودزمان های آسیا قرار است در سال آینده پ میلادی در ترکیه برگزار شود.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا