اخبارترکیه

“چکش سنگین” بر سر لائیک های ترکیه

پرونده نظامیان محکوم به برنامه ریزی کودتا علیه دولت ترکیه پس از مدت طولانی به پایان رسید. مطابق اطلاعات دریافتی متهمین این پرونده از مقامات عالی رتبه ارتش ترکیه هستند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، این هفته، دادگاه 361 تن از نظامیان ترکیه که در سال 2003 توطئه ای برای ایجاد هرج و مرج در کشور طراحی کرده بودند، به پایان رسید.

برنامه ریزی این افراد برای توطئه، زمینه مداخله نظامی در کشور و کنترل قدرت سیاسی توسط نظامیان سکولار را هموار می داشت.

زمزمه‌ ها درباره بازداشت ژنرال های ارشد ترکیه به اتهام طراحی کودتای موسوم به “بالیوز” به معنای “چکش سنگین” در ژانویه 2010 در مطبوعات ترکیه انعکاس یافت.

اولین بار روزنامه “طرف” ترکیه با انتشار گزارشی از بازداشت های نظامیان ترکیه، خبر داد و اتهام آنها را تلاش برای سرنگونی دولت اردوغان و بمب گذاری در مسجد “فاتح” استانبول عنوان کرد.

اطلاع رسانی روزنامه ی طرف در خصوص پرونده ی بالیوز و بمب گذاری در مسجد فاتح استانبول، عواقب بسیار سنگینی را برای این روزنامه به دنبال داشت، تا جایی که سایر خبرگزاری ها در گزارشات خود اعلام کردند که چکش سنگین بر سر این روزنامه خورده است.

شایان ذکر است که مسجد فاتح استانبول یکی از مساجد بزرگ ترکیه است که محل اقامه نمار جمعه شمار کثیری از مسلمانان، همچنین محل اجرای کنفرانس های عمومی است.

بر اساس اتهاماتی که در دادگاه جرایم سنگین ترکیه مطرح شده است، این نظامیان با رهبری ژنرال دوغان بعد از انتخابات ریاست جمهوری 2002، علاوه بر بمب گذاری در مسجد فاتح و چند مسجد دیگر، همچنین نقشه سرنگونی چند هواپیمای نظامی ترکیه، در دست گرفتن کنترل داروخانه ‌ها و بیمارستانها، بستن سازمانهای غیردولتی و بازداشت فعالان سیاسی و روزنامه ‌نگاران را نیز طراحی کرده بودند.

نقشه نهایی کودتا در ماه مارس 2003، طی سمیناری در قرارگاه‌ های ارتش مذاکره شده بود، اما به گزارش روزنامه زمان ، دولت ترکیه در ژانویه 2010 به واسطه یک خبرنگار که اسناد توطئه کودتا را به دست آورده بود، از موضوع آگاه شد و موج بازداشت های نظامیان آغاز شد.

اولین جلسه دادگاه این افراد در دسامبر 2010 برگزار شد.

پس از گذشت چند سال سرانجام پس از تحقیق و بررسی ، دادگاه جرایم سنگین ترکیه تصمیم نهایی خود را در ارتباط با پرونده چکش سنگین اعلام کرد.

برهمین اساس، شعبه 9 دادگاه جرایم سنگین ترکیه، 361 نظامی ترکیه را به اتهام تلاش برای کودتا علیه دولت ترکیه محاکمه کرد.

در آخرین جلسه محاکمه این نظامیان محکوم به برنامه ریزی برای کودتا، 36 نفر از متهمین تبرئه شدند.

مطابق حکم شعبه شماره 9 دادگاه جرایم سنگین ترکیه، فرمانده سابق ارتش ترکیه، ژنرال چتین دوغان، فرمانده سابق نیروی هوایی ترکیه، ژنرال هلال ابراهیم فیرتینا، و فرمانده سابق نیروی دریایی دریاسالار، اوزدن اورنک و سرهنگ بازنشسته ،دورسون چیچک، محکوم به 18 سال زندان شدند.

همچنین ژنرال های بازنشته، ارگین سایگون و نجات بک، دریا سالار قدیر ساقدیچ،  نماینده حزب حرکت ملی، انگین آلان،  ژنرال بیلگین بالانلی، فرمانده دانشگاه های نظامی، شکری ساری ایشیق، دبیر کل شورای امنیت ملی، و چند تن دیگرنیز با اتهام طرح کودتا و سلب آرامش و امنیت کشور همانند اسامی فوق الذکر به 18 سال زندان محکوم شدند.

نویسنده: مریم عزیزی نیا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا