آذربایجاناخبارعمومی

دیدار رییس کمیته امور دینی آذربایجان با وزیر اوقاف و ارشاد سعودی

مبارز قربانلی، رییس کمیته دولتی امور گروه های دینی جمهوری آذربایجان در سفر به ریاض، با صالح بن عبدالعزیز آل شیخ، وزیر روابط اسلامی، اوقاف و ارشاد رژیم سعودی دیدار کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی «اینترآذ» ، مبارز قربانلی در این دیدار تاکید کرد:« جمهوری آذربایجان از دیرباز از مراکز اصلی تمدن اسلامی است.»
در این دیدار ، از سطح روابط جمهوری آذربایجان و عربستان سعودی ابراز رضایت و بر این موضوع تاکید شد که روابط دو کشور برادر ، در سفر حیدرعلی اف ، رهبر ملت آذربایجان به عربستان سعودی در سال ۱۹۹۴ پایه گذاری شده است.
صالح بن عبدالعزیز آل شیخ با یادآوری سفرش به جمهوری آذربایجان در سال ۱۹۹۹ گفت : « حیدر علی اف به مسایل جهان اسلام توجه ویژه ای داشت و هم اکنون الهام علی اف نیز این سیاست را با موفقیت ادامه می دهد.»
وزیر روابط اسلامی، اوقاف و ارشاد عربستان سعودی بر برادری جمهوری آذربایجان و عربستان سعودی تاکید و ابراز اطمینان کرد تحت رهبری سلمان بن عبدالعزیز و الهام علی اف، همکاری دو کشور بیش از پیش توسعه خواهد یافت.
صالح بن عبدالعزیز آل شیخ بر ضرورت سفرهای متقابل مقامات دو کشور تاکید کرد.
در این دیدار، مبارز قربانلی درباره تجاوز ارمنستان به جمهوری آذربایجان سخن گفت و تخریب شدن میراث مادی و فرهنگی از جمله مساجد و عبادتگاه ها در نتیجه وحشی گری ارمنی را مورد تاکید قرار داد.
رییس کمیته دولتی امور گروه های دینی جمهوری آذربایجان از پادشاهی و ملت عربستان سعودی بخاطر موضع قاطعانه در قبال مناقشه قره باغ و خودداری از برقراری مناسبات دیپلماتیک با ارمنستان تشکر کرد.
مبارز قربانلی با تاکید بر اینکه جمهوری آذربایجان از دیرباز یکی از مراکز اصلی تمدن اسلامی بوده و در گسترش دین اسلام و نیز رنسانس اسلامی نقش مهمی داشته است، گفت : « در دوره شوروی که ممنوعیت های شدیدی علیه دین برقرار بود، در جمهوری آذربایجان در مجموع ۱۷ مسجد فعالیت داشت و در شرایط حاضر، شمار مساجد از دوهزار، بیشتر شده است و بیش از ۳۰۰ مسجد نیز به عنوان میراث فرهنگی – تاریخی تحت مراقبت هستند. »
مبارز قربانلی گفت : « در سایه توجه دولت جمهوری آذربایجان به ارزش های اسلامی، در سال های اخیر ، آثار ارزشمند فرهنگ اسلامی از جمله مساجد «بی بی هیبت»، «تازه پیر» ، « اژدربیگ» و مسجد جمعه ( مسجد جامع) شماخی و نیز مجموعه «امامزاده» ( حرم امامزاده ابراهیم) در گنجه بطور اساسی مرمت شده اند و بزرگترین مسجد منطقه قفقاز جنوبی در باکو به نام «مسجد حیدر» احداث شده است.»
در این دیدار بر اعلام سال ۲۰۱۷ به نام «سال همبستگی اسلامی» از طرف الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان و بر نیاز جهان اسلام به همبستگی در دوره کنونی تاکید شد.
وزیر روابط اسلامی و اوقاف و ارشاد عربستان سعودی به همایشی که در پایان «سال همبستگی اسلامی» با حمایت الهام علی اف در باکو برگزار می شود، رسما دعوت شد.
مبارز قربانلی در این سفر ، از «مرکز سلامت محمد بن نایف» نیز دیدن کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا