آذربایجاناخبارایرانعمومیگرجستان

سال ۲۰۱۸ سال اعتراض و تظاهرات در گرجستان

کشور کوچک گرجستان سال ۲۰۱۸ میلادی را با اعتراضات و تظاهرات پی در پی که منجر به استعفای دادستان کل و نخست وزیر این کشور شد، پشت سر گذاشت.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ایرنا،گرجستان در طول سال ۲۰۱۸ میلادی ، شاهد اعتراضات مردمی در زمینه های مختلف مانند تظاهرات سیاسی در اعتراض به تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ، تجمع ها و اعتراضات صنفی معدنچیان ، تظاهرات در واکنش به افزایش قیمت سوخت و همچنین تظاهرات دو هفته ای و شبانه روزی در اعتراض به برخورد پلیس با جوانان بود.
این کشور در شرایط دشوار داخلی به تلاش های نافرجام برای پیوستن به ناتو و اتحادیه اروپا ادامه داد که نتیجه آن تنش با روسیه بود.
از مهمترین وقایع گرجستان در سال ۲۰۱۸ ، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی حزب حاکم بود.
در این گزارش مروری بر مهمترین وقایع گرجستان خواهیم داشت :

** تظاهرات کارگران معادن ذغال سنگ
پنجم آوریل – ۱۶ فروردین – امسال بر اثر ریزش یکی از معادن ذغال سنگ منطقه تکیبولی،شش کارگر معدن کشته شدند، انفجار در یکی از معادن این منطقه در ۱۶ جولای – ۲۷ تیر- نیز باعث کشته شدن چهار کارگر دیگر شد.
کارگران معادن ذغال سنگ منطقه «تکیبولی» گرجستان در اعتراض به رعایت نشدن شرایط ایمنی در معادن و وقوع حوادث مرگبار ، روزها و به دفعات تظاهرات کردند.
معترضان خواستار تحقیق در مورد دلایل بروز حوادث و مجازات عاملین بودند.

** استعفای دادستان کل و نخست وزیر در اثر تظاهرات
گروهی از شهروندان گرجستان ، خرداد ماه امسال در اعتراض به حکم دادگاه شهر تفلیس درباره عاملین قتل دو نوجوان دست به تظاهرات زدند.
بدنبال تظاهرات دو هفته ای معترضان در مقابل پارلمان گرجستان ، نخست دادستان کل کشور و سپس«گیورگی کویریکاشویلی» نخست وزیر گرجستان ، از سمت خود استعفا دادند.
معترضان حکم تبرئه یکی از عاملان قتل و تقلیل مجازات عامل دیگر را ناعادلانه عنوان می کردند، «لوان دادوناشویلی» و «داوید سارالیدزه» دو نوجوان گرجی در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷میلادی، در یکی از مدارس شهر تفلیس از سوی دو تن از همکلاسی های خود به ضرب چاقو کشته شدند.
گرجستان اردیبهشت ماه نیز شاهد تظاهرات جوانان گرجستانی مقابل پارلمان این کشور، در اعتراض به عملیات پلیس ویژه در چند کلوپ شبانه شهر تفلیس بود.
گرجستان سال ۲۰۱۸ را با تظاهرات پی در پی دیگری مانند تظاهرات در اعتراض به افزایش قیمت سوخت ،اعتراض به فروش زمین به خارجی ها، تظاهرات در اعتراض به تقلب به انتخابات ریاست جمهوری و تظاهرات مخالفان رئیس جمهوری جدید سپری کرد.
** بازی ناتو با گرجستان
گرجستان از سال ۲۰۰۸ میلادی در تلاش برای پیوست به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی -ناتو- است، این کشور در ۱۰ سال گذشته با وعده ها و خلف وعده های زیادی از سوی سران ناتو مواجه شده است .
برای مثال ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو ، اردیبهشت ماه امسال گفت: عضویت گرجستان در ناتو را قطعی است.
آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان حدود چهار ماه بعد در سفر به تفلیس گفت : عضویت گرجستان در آینده نزدیک در ناتو امکان پذیر نیست و در این مورد نمی توانم قولی بدهم.
وی افزود: در این زمینه باید صادقانه بحث کنیم و به نظرم به دلیل وجود مناقشات آبخازی و اوستیای جنوبی ،عضویت گرجستان در ناتو امکان ناپذیر است، این موضع آلمان است و موضع ما در آینده نیز همین خواهد بود.
وی در عین حال خاطر نشان کرد ، در آخرین اجلاس ناتو بسته همکاری ناتو و گرجستان به تصویب رسید و این کشور در ماموریت های ناتو مشارکت دارد.
مرکل در ادامه گفت:ما نمی توانیم از همکاری با روسیه در حوزه نفت و گاز خودداری کنیم .واقعیت این است که واردات گاز طبیعی از روسیه در مقایسه با دیگر کشورها برای اروپا ارزانتر است.
وی با اشاره به اینکه اروپا از جمهوری آذربایجان نیز می تواند گاز طبیعی دریافت کند ، گفت : ولی امکان دریافت گاز طبیعی از این کشور به آن قیمتی که از روسیه وارد می کنیم ، وجود ندارد .
صدر اعظم آلمان گفت : روسیه کشوری مهم است و این کشور و اروپا از یکدیگر مطالب زیادی یاد گرفته اند .

**تمرینات چند ملیتی ناتو در گرجستان
تمرینات نظامی چند ملیتی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) «Agile Spirit 2018» شهریور ماه امسال با حضور ۱۰ کشور به مدت ۱۰ روز در گرجستان برگزار شد.
این تمرینات تحت رهبری فرماندهی تفنگداران دریایی آمریکا در اروپا و با حضور گروه های نظامی ۱۰ کشور از جمله آمریکا ، بلغارستان، رومانی ، لتونی ، یونان ، اوکراین ، ترکیه ، چک ، استونی و گرجستان در پایگاه تیپ دوم پیاده نظام ارتش این کشور در حومه شهر سناکی برگزار شد .

** ادامه تنش در روابط گرجستان و روسیه
سخنگوی وزارت خارجه روسیه در اعتراض به برگزاری تمرینات ناتو در گرجستان اعلام کرد که مسکو نمی تواند بیانیه وزارت دفاع گرجستان مبنی بر اینکه این تمرینات با هدف کمک به ثبات و امنیت در منطقه انجام می شود را بپذیرد.
ماریا زاخاراوا افزود: ثبات وامنیت نه با هلی کوپتر ، تانک ها و ماشین های زره پوش بلکه بر مبنای گفتمان سازنده امکان پذیر است.
وی افزود:با موضع دولت تفلیس مبنی بر اینکه هدف از برگزاری تمرینات نظامی ناتو در گرجستان کمک به ثبات در منطقه دریای سیاه است، موافق نیستیم.
مقامات روسیه همچنین در مورد همکاری گرجستان و ناتو ابراز نگرانی کردند.
گریگوری کاراسین معاون وزیر امور خارجه روسیه چند روز پس از سفر نخست وزیر گرجستان به آمریکا، از نگرانی مسکو در مورد تعمیق همکاری تفلیس و ناتو خبر داد و گفت: حق دارد در پاسخ به نزدیکی گرجستان و ناتو اقدامات لازم را برای تقویت امنیت خود انجام دهیم.
وی افزود: گسترش حضور نظامی نیروهای بیگانه در منطقه قفقاز جنوبی تهدید مستقیم برای روسیه دارد.
کاراسین گفت: شرکای گرجستان در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی حتی پنهان هم نمی کنند که قدرت نظامی این کشور را در رابطه با مهار کردن روسیه تقویت می کنند و در چنین شرایطی ما حق داریم برای تحکیم امنیت خود و کشورهای متفق اقدامات لازم را انجام دهیم.
روسیه، همچنین در سال ۲۰۱۸ در خصوص فعالیت مرکز بیولوژیکی لوگار امریکا در گرجستان هشدار داد و این فعالیت ها را در نزدیکی مرزهای روسیه تهدید آمیز خواند.
** تلاش برای پیوستن به اتحادیه اروپا
گرجستان که تعاملات با اتحادیه اروپا با هدف عضویت در این اتحادیه را از اولویت های اصلی خود اعلام کرده است ، تلاش های خود در زمینه تقویت روابط با کشورهای اروپایی را در سال ۲۰۱۸ میلادی ادامه داد.
شهروندان این کشور از سال ۲۰۱۷ میلادی از امکانات مسافرت بدون دریافت ویزا به هر ۲۶ کشور عضو اتحادیه اروپا ( بدون اجازه کار ) را کسب کردند.
با وجود عزم دولت تفلیس برای تقویت روابط با اتحادیه اروپا ، شرکای تجاری عمده گرجستان باز هم کشورهای همسایه از جمله روسیه ، ترکیه ، جمهوری آذربایجان و نیز چین به شمار می روند.
روسیه ، ترکیه و چین در سال ۲۰۱۸ میلادی سه کشور عمده شریک تجاری گرجستان بودند.
در این حال «کارل خارسل» سفیر جدید اتحادیه اروپا در گرجستان مدتی پیش گفت : گرجستان برای عضویت در اتحادیه اروپا آماده نیست.

*** برگزاری انتخابات ریاست جمهوری
سالومه زورابیشویلی، سیاستمدار غربگرا و سابق فرانسه ، بدنبال یک انتخابات پر تنش ، دو هفته مانده به پایان سال ۲۰۱۸ بعنوان نخستین زن و پنجمین رئیس جمهوری گرجستان سوگند یاد کرد.
وی پس از انقلاب مخملی سال ۲۰۰۳ میلادی در گرجستان عهده دار پست وزارت امور خارجه گرجستان شده بود.
پیروزی روزابیشویلی از نخستین روز اعلام نتایج با اعتراض وسیع مخالفان روبرو بوده و آنها مدعی هستند که این پیروزی در سایه تقلب و خرید رای مردم امکان پذیر شده است.
دولت گرجستان که حامی اصلی خانم زورابیشویلی در انتخابات بود، چند روز قبل از برگزاری دور دوم انتخابات آعلام کرد که دولت بدهی بانکی ۶۰۰ هزار شهروند گرجستانی به مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون لاری ( ۵۶۲ میلیون دلار) را می بخشد.
نخست وزیر گرجستان گفت که تحقق این اقدام با کمک بنیاد خیریه « کارتو » متعلق به «بیدزینا ایوانیشویلی» میلیاردر گرجستانی و رهبر حزب حاکم « رویای گرجستان » امکان پذیر شد.
نیروهای مخالف دولت بخشیدن بدهی های بانکی مردم را تبلیغات انتخاباتی و خرید رای مردم عنوان کرد.
**بخش اعظم مردم گرجستان در فقر بسر می برند
نخست وزیر گرجستان در ارزیابی سال ۲۰۱۸ ، تصویری از این کشور ارائه داد که گویای وضعیت این کشور است.
ماموکا باختادزه، در تشریح عملکرد و دستاوردهای سال ۲۰۱۸ میلادی در گرجستان،اظهار داشت: فقر و بیکاری همراه با نقض تمامیت ارضی مشکلات اصلی کشورمان است.دولت فعلی گرجستان پس از رسیدن به قدرت در سال ۲۰۱۲ میلادی برای کاهش سریع فقر بعنوان مشکل پیچیده و اصلی کشور تلاش های زیادی انجام داد و موفق شدیم فقر را نزدیک به ۱۰ درصد کاهش دهیم ولی بخش اعظم مردم گرجستان در فقر بسر می برند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا