آذربایجاناخبارعمومی

رییس کمیته دولتی امور گروه های دینی جمهوری آذربایجان؛جمهوری آذربایجان کشوری چند دینی است

­مبارز قربانلی رییس کمیته دولتی امور گروه های دینی جمهوری آذربایجان، این کشور را کشوری “چنددینی” اعلام کرد و گفت نیازی به افزایش تعداد روحانیون مسلمان در جمهوری آذربایجان نیازی نیست.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی “آذربایجان بزرگ” ، مبارز قربانلی در توضیح علت تعطیلی « دانشگاه اسلامی باکو» به خبرنگاران گفت : « کارهای لازم برای تاسیس چهار “کالج اسلامی” در باکو و شهرستان ها در حال انجام است و گفتگو در این باره با اداره مسلمانان قفقاز در جریان است. پس از اتمام کار، این کالج ها تحت تابعیت ” موسسه الهیات” فعالیت خواهند کرد. دانشجویانی که در این کالج ها تحصیل کنند، در مرحله بعدی در ” موسسه الهیات” تحصیل خود را ادامه خواهند داد. تحصیل در این کالج ها رایگان خواهد بود. هدف این است که جوانان بدون رفتن به خارج از کشور، در زمینه دین دانش بیاموزند.»
مبارز قربانلی افزود : « تعداد امام ها و روحانیون فعال در مساجد جمهوری آذربایجان بررسی شده است. نیازی به افزایش شمار روحانیون مساجد نیست. اگر “موسسه الهیات” ۶۰ دانشجو بپذیرد، در هر یک از کالج ها نیز ۱۵ دانشجو پذیرفته خواهد شد. این نیز نیاز موجود در زمینه دین را تامین خواهد کرد. »
همچنین به گزارش ترند ، مبارز قربانلی گفت : « تربیت نیرو در زمینه دین در جمهوری آذربایجان به دوره استقلال باز می گردد. در آن دوره، چند مدرسه دینی و دانشگاه اسلامی باکو تاسیس شد. بخاطر افزایش شمار مساجد در جمهوری آذربایجان ، نیاز به نیروهای فعال در زمینه دین وجود داشت و دانشگاه اسلامی باکو برای رفع این خلأ به قدر کافی فعالیت کرده است. اما، از آنجا که جمهوری آذربایجان، کشوری “چند دینی” است و در کشور ما نه فقط برای دین اسلام ، بلکه برای سایر ادیان نیز باید نیرو تربیت کرد. براساس قوانین جمهوری آذربایجان ، اشخاص فعال در معابد دینی در وهله نخست باید شهروندجمهوری آذربایجان باشند و در وهله دوم نیز باید در جمهوری آذربایجان تحصیل کرده باشند. به همین علت نیز رییس جمهوری آذربایجان فرمان تاسیس “موسسه الهیات” را امضاء کرد و این موسسه وظایف موجود در این زمینه را اجرا خواهد کرد. موسسه الهیات ، علاوه بر اسلام ، برای سایر ادیان نیز نیرو تربیت خواهد کرد.»
رییس کمیته دولتی امور گروه های دینی جمهوری آذربایجان افزود : « به همین علت ، اداره مسلمانان قفقاز تصمیم به توقف فعالیت دانشگاه اسلامی باکو گرفته است.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا