آذربایجاناخبارعمومی

رییس کمیته حقوقی مجلس آذربایجان خواهان عضویت این کشور در سازمان پیمان امنیت جمعی شد

رییس ” کمیته امور حقوقی و دولتمداری ” مجلس جمهوری آذربایجان خواهان عضویت این کشور در « سازمان پیمان امنیت جمعی » شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی « ویرتوالاذ»، علی حسین اف گفت : « امضای کنوانسیون رژیم حقوقی خزر ، الگوی درخشانی از همکاری دولت های همسایه برای تامین صلح و امنیت و رفاه اقتصادی در منطقه است. »
رییس ” کمیته امور حقوقی و دولتمداری ” مجلس جمهوری آذربایجان افزود : « در چارچوب شرایط ژئوپلتیک جدید، حتی می توان حضور جمهوری آذربایجان در “سازمان پیمان امنیت جمعی” را بررسی کرد. در اوایل دهه ۱۹۹۰ ، جمهوری آذربایجان به “سازمان پیمان امنیت جمعی” پیوسته بود. »
علی حسین اف افزود : « جمهوری آذربایجان با روسیه تاریخ همزیستی طولانی مدت صلح آمیز دارد و روابط تنگاتنگ سیاسی و اقتصادی و انسانی میان این دو ملت که حتی طی سالیان طولانی سد تفاوت زبان نیز میان آنها وجود نداشته ، شکل گرفته است. روسای جمهوری دو کشور براساس اعتماد متقابل ، روابط دوستانه دارند و این نیز موجب نزدیک تر شدن جمهوری آذربایجان به روسیه می شود. روسای جمهوری دو کشور ، طرح های بزرگ بین المللی از جمله طرح دهلیز حمل و نقل شمال – جنوب را اجرا می کنند و همکاری دو کشور در بخش های انرژی و سایر امور در حال تقویت است. »
علی حسین اف افزود : « گرچه جمهوری آذربایجان ماهیتا متحد استراتژیک روسیه است، بطور رسمی دارای این موقعیت نیست و این نیز جمهوری آذربایجان را در وضعیت متفاوتی با ارمنستان قرار می دهد. اگر جمهوری آذربایجان به ” سازمان پیمان امنیت جمعی ” بپیوندد، مناقشه قره باغ کوهستانی برای روسیه ، به مناقشه ای میان دو عضو این سازمان تبدیل می شود و موجب خواهد شد که روسیه تلاش های خود برای حل این مناقشه را فعال تر کند. »
رییس ” کمیته امور حقوقی و دولتمداری ” مجلس جمهوری آذربایجان افزود : « شرایط موجود با شرایط سال های دهه ۱۹۹۰ بطور ریشه ای فرق دارد. در سال ۲۰۰۲ ، تصمیم گیری شده است که ” سازمان پیمان امنیت جمعی ” به سازمان بین المللی تمام عیار تبدیل شود و اکنون این سازمان صرفا تشکیلاتی نظامی نیست. این سازمان علاوه بر حفاظت از مخاطرات نظامی ، به فعالیت در زمینه مسایل امنیتی ، تروریسم بین المللی ، مهاجرت غیرقانونی و مقابله با جرایم سایبری مشغول است. طی سال های اخیر ، جمهوری آذربایجان در زمینه تسلیحات و امور نظامی – فنی نیز بطور فعال با روسیه همکاری می کند. عضویت در ” سازمان پیمان امنیت جمعی ” امکان خرید تسلیحات از سایر اعضای این سازمان و همکاری های نظامی با آنها را برای جمهوری آذربایجان گسترده خواهد کرد.»
علی حسین اف همچنین تقویت گرایش غربی در دولت ارمنستان و به حاکمیت رسیدن غربگرایان و طرفداران همکاری با ناتو در این کشور را از دیگر دلایل پیشنهاد خود برای عضویت جمهوری آذربایجان در ” سازمان پیمان امنیت جمعی ” به رهبری روسیه ذکر کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا