آذربایجاناخبارروسیه

جبهه جدید بر علیه روسیه؛بازی خطرناک جمهوری آذربایجان

بر اساس خبرهای منتشر شده، دمیتری روگوزین معاون اول نخست وزیر روسیه در آخرین روزهای ماه دسابر سال ۲۰۱۷ سفر نیمه مخفی به باکو داشته و با شخص الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان دیدار کرده است. روگوزین که فرد مورد اعتماد و نزدیک به شخص ولادیمیر پوتین می باشد، عکس مربوط به دیدار خود با رئیس جمهور کشورمان را منتشر نموده است و این موضوع نشانه موفقیت آمیز بودن سفرش به باکو می باشد.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، یکی از مقامات دولتی روسیه اعلام نمود که همکاری میان باکو و مسکو در زمینه خرید و فروش سلاح و تجهیزات نظامی در سال ۲۰۱۸ نیز ادامه خواهد یافت، موضوعی که موجب به تلاش افتادن کشور اشغالگر ارمنستان شده است…
در این میان استیون بلانک تحلیلگر مسایل سیاسی در شورای سیاست خارجه آمریکا در مصاحبه با «صدای آمریکا» گفته است که اعمال تحریمهای جدید از سوی دولت آمریکا بر موسسات تولید سلاح و تجهیزات نظامی روسیه، می تواند موجب پرهیز کشورهای دیگر جهان از خرید سلاح روسیه بشود. به گفته وی، اگر جلوی ورود سلاح های روسیه به منطقه قفقاز جنوبی گرفته می شد، بهتر بود. طبعا در آن صورت طرف مناقشه مجبور به پذیرش صلح می شد. با وجود این، در آینده نزدیک هم روسیه و هم ارمنستان ممکن است با سورپرایزهای جدیدی مواجه شوند. حتی تحریم های آمریکا ممکن است که بر ضد کشورهای خریدار سلاح از روسیه نیز اعمال شود.
همچنین، جان هربرتس تحلیلگر دیگر شورای سیاست خارجه آمریکا در این خصوص می گوید: «با اینکه احتمال اعمال تحریم بر کشورهای خریدار اسلحه از روسیه کم است، اما همین دسته از کشورها باید توجه داشته باشند که اگر ولادیمیر پوتین قصد برگشت به دوران شوروی سابق را دارد، ما نیز باید روسیه را تضعیف نموده و امکانات این کشور را به حداقل برسانیم. فلذا کشورهای خریدار سلاحهای روسیه باید خود را آماده نتایج این استراتژی نمایند. اگر روسیه در صدد برگرداندن حکومت شوروی باشد، تحریمهای جدی علیه این کشور اجتناب ناپذیر خواهد شد.
امروز منافع ارمنستان می طلبد که هر چه زودتر خود را از روسیه رها نموده و با کشورهای دیگر روابط عادی برقرار نماید. اما اگر مناقشه قره باغ کوهستانی مورد حل و فصل قرار نگیرد، چنین چیزی محقق نشده و ترکیه نیز مرزهای خود با ارمنستان را بازگشائی نخواهد کرد…»
جالب توجه است که در این میان خبرهائی مبنی بر تصمیم امریکا برای اعزام یک گروه به گرجستان منتشر می شود. گفته می شود که گروه مزبور مسایل مربوط به حفظ امنیت گرجستان و مرزهای این کشور را مورد بررسی قرار خواهند داد.
بدون شک، در این خصوص تنها گرجستان مطرح نبوده، بلکه جمهوری آذربایجان نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت. چون آذربایجان مهمترین کشور منطقه قفقاز جنوبی و مجری طرحها و لوایح مهم نفت و گاز در منطقه و جهان است. تنها گاز استخراج شده از «شاهدنیز-۲» به اروپا منتقل شده و در تامین امنیت انرژی اروپا ایفای نقش خواهد کرد. در این حال، می دانیم که طرح «تاپ» و «تاناپ» وابستگی اروپا به انرژی روسیه را کاهش خواهد داد و این موضوع بر اهمیت کشورمان در این منطقه و جهان می افزاید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا