آذربایجاناخبارعمومی

رییس سازمان صهیونیستی«طرح های بین المللی برای جامعه»، جمهوری آذربایجان را دومین وطن مادرزادی یهودیان معرفی کرد

آریه گوت، رییس سازمان صهیونیستی «طرح های بین المللی برای جامعه» و رییس نمایندگی «مرکز بین المللی چندفرهنگ گرایی باکو» در فلسطین اشغالی، جمهوری آذربایجان را «دومین وطن مادرزاد یهودیان» خواند و گفت : « یهودیان در طول تاریخ به هنگام مواجهه با خطرهای مختلف، در اینجا پناه گرفته اند.»

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،خبرگزاری رسمی آذرتاج خبر داد: « آریه گوت که بر حقایق تاریخی آذربایجان را به خوبی آگاه است، در سخنرانی برای دانشجویان دانشگاه زبان های جمهوری آذربایجان ، با ارایه اسناد مفصل به دانشجویان ، تجربه همزیستی مسلمانان و یهودیان و مسیحیان را در الگوی زندگی جمعیت یهودی در آذربایجان ، برای دانشجویان تشریح کرد و گفت این تجربه باید به کل دنیا گسترش یابد.»
آریه گوت تاکید کرد : « آذربایجان وطن شماری از ادیان و خلق ها بوده است و امروز نیز همین گونه است. در سرزمین آذربایجان کهن ، یهودیت و اسلام و آتش پرستی و مسیحیت در کنار هم موجود بوده اند . این سرزمین امروز نیز تساهل و بردباری دینی را به نمایش می گذارد. یکی از نمونه های درخشان تساهل آذربایجان نیز ، نشان داده شدن مناسبات صمیمانه با نمایندگان جامعه یهودی در این کشور است. این مصداق را باید بطور ویژه یادآوری کرد که هیچ گاه در آذربایجان یهودستیزی وجود نداشته است و یهودیان هیچ گاه در اینجا خود را غریبه احساس نکرده اند و هیچ دشواری را متحمل نشده اند. یهودیان خود را در آذربایجان همانند وطن خود احساس کرده اند . حتی کسانی هم که به دلایل مختلف به سایر کشورها مهاجرت کرده اند، به هنگام فکر کردن درباره آذربایجان و به هنگام شنیدن سخنانی از آذربایجان و گوش فرادادن به موسیقی آذربایجان ، بخاطر این ملت و این جمهوری و باکو احساس دلتنگی و گریه کرده اند. زیرا، یهودیان در طول تاریخ به هنگام مواجهه با خطرهای مختلف، در اینجا پناه گرفته اند. آذربایجان دومین خانه مادرزادی ماست. من می توانم مصداق این را در زندگی شخصی خود نشان دهم.»
آریه گوت افزود : « امروز آذربایجان به تمامی دنیا آشکارا می فهماند که سبک زندگی مردم آذربایجان ، «تساهل و چندفرهنگ گرایی» است و همین سیاست را اجرا می کند و بسیاری از کسانی که اصالتا از این کشور هستند و اکنون در خارج از مرزهای آن زندگی می کنند نیز به این تساهل افتخار می کنند. رهبری آذربایجان توجه و موضع صمیمانه ای درباره سنت های جامعه یهودی این کشور دارد. «قیرمزی قصبه» ، در کل دنیا، تنها مکان در خارج از مرزهای اسراییل است که یهودیان کوهستانی در آنجا بطور متراکم زندگی می کنند و این مکان مایه اصلی افتخار آذربایجان است. »
آریه گوت گفت : « الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان بخاطر اینکه طرفدار لائیسم و تساهل است، به تمامی ادیان و خلق ها، از جمله یهودیان احترام می گذارد و به همین علت ، احترام بخش اعظم مردم اسراییل و جمعیت های یهودی دنیا را کسب است. در اسراییل ، تلاش های الهام علی اف را برای تبدیل آذربایجان به بازیگری مهم و قدرتمند و مستقل در جامعه جهانی و توسعه اقتصاد این کشور عالی ارزیابی می کنند. اسراییل از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان فعالانه حمایت و حرکات اشغالگرانه و تجاوزکارانه ارمنستان را محکوم می کند. امروز این حقیقت انکار ناپذیر است که در منطقه اوراسیا، مناسبات هیچ کشوری با اسراییل به اندازه مناسبات آذربایجان با اسراییل نزدیک و صمیمانه نیست. چندسال قبل در مرکز باکو ، کنیسه های جدید و بزرگترین مرکز آموزشی یهودی قفقاز ساخته شده است. هم اکنون نیز نخستین موزه یهودیان کوهستانی در دنیا، در آذربایجان در حال ساخت است. »
گوت همچنین گفت : « مناسبات اسراییل و جمهوری آذربایجان دارای ماهیت همکاری استراتژیک است. اسراییل از خریداران اصلی نفت جمهوری آذربایجان است و به نوبه خود، جمهوری  آذربایجان نیز به فناوری پیشرفته اسراییل در زمینه های نظامی و کشاورزی و ارتباطات و سایر زمینه ها احتیاج دارد. همچنین روابط دو طرف در زمینه های انسانی و فرهنگی در حال توسعه است. »

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا