اخبارترکیه

رییس حزب جمهوریت خلق : ترکیه در باتلاق بدهی فرو رفته است

­کمال قیلیچداراوغلو، رییس حزب مخالف “جمهوریت خلق” ترکیه گفت این کشور در باتلاق بدهی خارجی فرو رفته است.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از  پایگاه اینترنتی ” صفحه ارض روم”،کمال قیلیچداراوغلو در نشست فراکسیون حزب “جمهوریت خلق” در مجلس ترکیه گفت : « مدیریت بی حساب و کتاب و بی درایت ، ترکیه را به شرایط تسلیم کشانده است. ترکیه با مشکل و بحران اقتصادی جدی روبروست. »
همچنین به گزارش “ملی گازته ” ، کمال قیلیچداراوغلو با انتقاد از بی اعتنایی دولتمردان ترکیه به هشدارهای منتقدان گفت : « در پاسخ هر منتقدی، گفته می شد شما در مسیری اشتباه قرار دارید. از شنیدن واقعیات ناراحت می شدند.»
کمال قیلیچدار اوغلو گفت : « شورای اقتصادی و اجتماعی کشور که باید در هر سه ماه، یک نشست برگزار می کرد، آخرین نشست خود را در سال ۲۰۰۹ برگزار کرده است. »
رییس حزب جمهوریت خلق ترکیه افزود : « ما باید اصلاحات دموکراتیک و جان و مال و امنیت شهروندانمان را حفظ کنیم. اما، مفهوم حقوق در ترکیه به فراموشی سپرده شده است. بجای “برتری حقوق”، “حقوق برترها” حاکم شده است. »
کمال قیلیچداراوغلو با اشاره به زندانی شدن منتقدان دولت در ترکیه گفت : « چرا انیس بربراوغلو ، عثمان کاوالا ، نازلی ایلیجاک، احمد آلتان و سایرین در زندان به سر می برند؟ چرا روزنامه نگاران در زندان به سر می برند؟ این افراد فقط بخاطر بیان افکارشان به زندان افتاده اند. »
رییس حزب جمهوریت خلق ترکیه با انتقاد از اختصاص اعتبارات به نزدیکان مقامات دولتی این کشور افزود : « آیا خواهید توانست میلیاردها دلاری را که به نزدیکانتان داده اید، به لیره ترکیه تبدیل کنید؟ آیا قدرت این کار را دارید؟ »
کمال قیلیچداراوغلو با انتقاد از فساد مالی در ترکیه گفت : « دولتی که از پول های حرام بهره می گیرد، آیا خواهد توانست درآمدهای ترکیه را حفظ کند؟ برای تجارت فحشاء در ترکیه پولشویی می شود. در حالی که وزرای کشورهایی که اقتصاد بهتری از ما دارند، با هواپیماهای عادی مسافربری سفر می کنند، وزرای ما با هواپیمای خصوصی سفر می کنند. آن کاخ نشین ( اردوغان) می گوید “قیلیچداراوغلو” با تاجران ارز همکاری می کند. اگر ارتباط من با تاجران ارز را اثبات کنند، من از سیاست خداحافظی می کنم. اما، من ارتباط تو با تاجران ارز را بیان می کنم و هیچ صدایی از تو درنمی آید. »
رییس حزب مخالف دولت ترکیه درباره تاکید مقامات دولتی این کشور بر نقش عوامل خارجی در مشکلات اقتصادی، افزود : « آیا قدرت های خارجی، کشاورزی و کشاورزان ترکیه را به باتلاق بدهی انداخته و کشور را وادار به واردات اقلام کشاورزی کرده اند؟ »
قیلیچداراوغلو خطاب به رجب طیب اردوغان افزود : « می گفتید هر کس وام بگیرد، دستور هم می گیرد. آیا، اکنون نام قدرت هایی را که از آنها دستور گرفته اید، اعلام خواهید کرد؟ آیا قدرت های خارجی گفته بودند بزرگترین معاملات در ترکیه را به دلار انجام دهید تا با گران شدن دلار، نزدیکانتان بیشتر سود ببرند؟ آیا قدرت های خارجی گفتند درآمد دلاری نزدیکانتان را ضمانت کنید؟ آیا قدرت های خارجی گفته اند دولت ترکیه ضامن بازپرداخت بدهی های خارجی طرح هایی شوند که ارزش قراردادهای آنها ۱۲۳ میلیارد دلار است؟ آیا قدرت های خارجی گفته اند شرکت هایی که درآمد ارزی ندارند، وام ارزی دریافت کنند؟ آیا قدرت های خارجی گفتند در بانک مرکزی دخالت کن و همه چیز را تو تعیین کن؟ آیا قدرت های خارجی که تاکنون از آنها فرمان برده ای، گفتند مملکت را به این روز بیانداز؟ »

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا