آذربایجاناخبارایرانعمومی

رییس انستیتوی امنیت و صلح قفقاز جنوبی تقویت فعالیت نظامی ایران در دریای خزر را برای جمهوری آذربایجان یک تهدید خواند

محمد اسد الله زاده کارشناس سیاسی آذربایجان و رییس انستیتوی امنیت و صلح قفقاز جنوبی در مصاحبه با پرتال خبری «تلگراف.کم» گفت: «تقویت فعالیت نظامی ایران در خاور میانه برای ایران کافی نبوده و اکنون تهران فعالیت نظامی خود در دریای خزر را نیز گسترش می دهد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه خبری تلگراف. کام،اسدالله زاده گفت:امروز ناوهای ایران در خلیج فارس، دریای مدیترانه و اقیانوس هند در حرکت هستند. همچنین ناوهای این کشور در سوریه، عراق، لبنان و یمن مشغول جنگ نیابتی هستند. آنها زیر پوشش “جنبش مقاومت مردم” در کشورهای مزبور نیروهای مسلحی تشکیل داده اند. فعالیت ایران فقط در خدمت ایجاد بی ثباتی سیاسی در منطقه است. با توجه به اینکه ایران ادعاهای بی اساسی علیه آذربایجان در دریای خزر دارد و امضای کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر در نتیجه پرخاشگری ایران تحقق نمی یابد، تقویت موقعیت نظامی و سیاسی این کشور در منطقه و دریای خزر به صورت مستقیم تهدیدی برای آذربایجان است».

این کارشناس با بیان اینکه ایران سیاست پرخاشگری را دنبال می کند، افزود: «تقویت ناوگان نظامی دریایی ایران در خزر حاکی از سیاست پرخاشگری تهران است. در حالی که در دریای خزر خطری برای ایران وجود ندارد. علاوه بر آن، ایران هیچ زیرساخت اقتصادی در دریای خزر ندارد که از آنها محافظت کند».

محمد اسد الله زاده افزود: «آذربایجان جهت محافظت از زیرساخت های نفت و گاز، نیروهای نظامی خود در دریای خزر را گسترش می دهد. حضور نظامی آذربایجان علیه کشورهای ثالث نیست. خزر باید دریای صلح و همکاری باشد. کشورهای منطقه ای باید به آبهای داخلی یکدیگر احترام بگذارند. متاسفانه، سیاست ایران صلح و همکاری در دریا را تهدید می کند. آذربایجان در برابر این فعالیت نظامی ایران باید نیروهای دریای خود را تقویت و همکاری نظامی و فنی خود با اسراییل و آمریکا را گسترش دهد. آذربایجان باید موشک های بالستیک در دریای خزر داشته باشد. مثل اینکه این کار را ایران و روسیه انجام می دهند. زیرا، تقویت ناوگان نظامی دریایی ایران و روسیه در دریای خزر علیه سیاست نفت و گاز آذربایجان در این دریا است».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا