اخبارایرانروسیه

رييس كتابخانه ملي در روسيه: مطالعات ایران شناسی در سن پترزبورگ 200 سال قدمت دارد

سیدرضا صالحی‌امیری، در ديدار با ريیس موزه دولتی ارمیتاژ شهر سن پترزبورگ، گفت: مطالعات ایران شناسی در سن پترزبورگ 200 سال قدمت دارد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، سیدرضا صالحی‌امیری، ريیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران 30 شهریورماه به همراه مهدی سنایی، سفیر، رضا ملکی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، غلامرضا امیر خانی، معاون کتابخانه ملی، معاونین و مدیران موزه ارمیتاژ با میخائیل پطروفسکی، ريیس موزه دولتی ارمیتاژ شهر سن پترزبورگ، ديدار كرد.

در ابتداي اين ديدار میخائیل پطروفسکی، ضمن اشاره به پیشینه همکاری و فعالیت موزه ارمیتاژ در زمینه ایران شناسی و تأسیس انجمن دوستی روسیه و ایران در سن پترزبورگ به ریاست وي، آمادگی و تمایل موزه ارمیتاژ برای انعقاد سند همکاری با سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران را اعلام كرد.

صالحی‌امیری نیز با اشاره به اشتراکات ارزشی و فرهنگی میان ایران و روسیه و ضرورت دستیابی دو ملت به درک صحیح و متقابل از یکدیگر، اهمیت راهبردی گسترش روابط فرهنگی دو کشور را برای دستیابی به این درک و تأثیر گذاری بر سایر روابط، مورد تأکید قرار داد.

ريیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه، افزود: شرایط فعلی و اراده طرفین برای تعمیق روابط در همه زمینه‌ها، فرصت مناسبی را برای دستیابی به روابط راهبردی فرهنگی میان دو کشور فراهم ساخته است که می‌بایست بخوبی مورد توجه قرار گیرد.

وي با اشاره به پیشینه و قدمت 200 ساله مطالعات ایران شناسی در سن پترزبورگ، ضرورت و اهمیت همکاری میان دو نهاد ایرانی و روسی را مورد تأکید قرار داد و برگزاری همایش‌های علمی و گفتگوهای فرهنگی میان نخبگان دو کشور در سن پتربورگ و تهران را حائز اهمیت دانست.

صالحی‌امیری آمادگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ايران را برای برگزاری نخستین کنگره ایران‌شناسی اوراسیا در سال 2018 ميلادي به مناسبت دویستمین سال ایران شناسی در این شهر اعلام كرد.

ريیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران همچنین، اظهار كرد: علاوه بر مطالعه میراث مکتوب در موزه ارمیتاژ، برگزاری نمایشگاه‌های مشترک در تهران و سن پتربورگ در زمینه اسناد و نسخ خطی نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

صالحی‌امیری در پایان این دیدار، از ريیس موزه ارمیتاژ برای سفر به ایران و انعقاد سند همکاری دعوت به عمل آورد.

بنابر اعلام اين خبر، ريیس موزه ارمیتاژ ضمن تشکر از دعوت صالحي‌اميري از طرح‌های ارائه شده به ویژه برگزاری کنگره ایران شناسی و گفتگوهای فرهنگی میان نخبگان ایران و روسیه استقبال و برای همکاری در این زمینه اعلام آمادگی كرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا