آذربایجاناخبار

روند افت ارزش پول ملی آذربایجان در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت

»: در بین فعالان اقتصادی تفکری وجود دارد مبنی بر اینکه بعد از پایان بازی های بین المللی، هر دلار ۲ منات خواهد شد.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ینی مساوات، “واحد احمدف” عضو کمیته کارآفرینی، صنایع و سیاست مجلس ملی جمهوری آذربایجان در مصاحبه با روزنامه «ینی مساوات» اعلام نمود: «ارزش منات تا ماه سپتامبر شدیدا کاهش پیدا خواهد کرد و در این رابطه بانک مرکزی، وزارت دارایی و اتاق نظارت بر بازارهای مالی در حال تدوین سیاست های پولی هستند. این نهادها توافق نموده اند که ارزش منات را درحد معینی نگه داشته و از نزول ارزش منات جلوگیری بعمل آورند. البته در حال حاضر این عمل توجیه اقتصادی دارد به این دلیل که با برگزاری بازیهای همبستگی اسلامی و مسابقات فرمول ۱ در آذربایجان توریست های بیشتری وارد آذربایجان خواهد شد و پایین بودن قیمت دلار این فرصت را به ما خواهد داد که دلار را با قیمت کمتری از توریست ها خریداری نماییم. ولی، در حالت کلی برای توسعه وضع موجود و توسعه اقتصاد کشور، منات باید دیر یا زود ارزش واقعی خود را پیدا کند. با محاسبات من این روند نهایتا تا ماه اوت و یا سپتامبر سال جاری می تواند ادامه داشته باشد و بعد از آن حفظ نرخ منات در این سطح بسیار سخت خواهد بود و طبیعتا اجازه داده می شود تا منات دوباره ارزان شده و دلار گران شود. الان در کشور کمبود منات بوجود آمده و کسی به سرمایه گذاری درکشور علاقه نشان نمی دهد، بطوریکه این مشکل در تابستان بیشتر احساس خواهد شد. بهرحال دولت برای ترمیم اقتصاد خود باید منات را تا ماه سپتامبر با قیمت واقعی اش خریداری نماید».
“اکرم حسن اف” کارشناس اقتصادی و حقوق شناس نیز در مصاحبه با “ینی مساوات” در خصوص افت شدید ارزش منات در سال جاری گفت: «بهرحال منات از قیمت فعلی ارزانتر خواهد شد، اما پیش بینی مقدار تنزل آن امکان پذیر نیست. همانطور که می دانیم قیمت منات تابع بازار عرضه و تقاضا است. در حال حاضر کشورمان نزدیک به ۳۸ میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد که از این مقدار، ۲/۳۲ میلیارد دلار در صندوق نفت و ۴/۴ میلیارد دلار در بانک مرکزی نگهداری می شود. با توجه به این مقدار ذخیره ارزی، اگر دولت بخواهد، می تواند هر دلار را به قیمت ۲/۰ منات بخرد، یعنی منات را ۸ برابر گران کند، ولی، دولت هیچ موقع این کار را انجام نمی دهد، چونکه در این حالت ذخیره ارزی تمام خواهد شد و اقتصاد کشور در معرض خطر قرار خواهد گرفت». همه می دانند ارزش منات، مساله اصلی اقتصاد آذربایجان نیست اما تاثیر روانی بسزایی در اقتصاد کشور دارد .
این کارشناس ادامه داد: « و دقیقا به این دلیل است که دولت از اول ماه فوریه با برداشت از صندوق ذخیره ارزی ، ارزش منات را بالا نگه داشته است. یعنی برای بالا رفتن قیمت منات هیچ دلیل قانع کننده ای وجود نداشت و فقط دولت با فروش بیشتر دلار توانسته ارزش منات را در این حد نگه دارد. البته این روند نمیتواند ادامه داشته باشد و در آینده نزدیک قیمت هر دلار بین ۸/۱ تا ۹/۱ منات خواهد شد».
“اکرم حسن اف” با بیان اینکه این روند می تواند ضربه جبران ناپذیری به اقتصاد آذربایجان وارد نماید، افزود: « بنابراین احتمال می دهم که بر اساس اصلاحات اقتصادی بیان شده توسط رییس جمهور، برای رونق اقتصادی افزایش نقدینگی لازم خواهد شد و بانک مرکزی سود بانکی را کاهش خواهد داد و در نتیجه تا آخر سال جاری قیمت دلار به ۲ منات افزایش پیدا خواهد کرد. به احتمال قوی با شروع تابستان شاهد افزایش قیمت دلار بوده و این روند در پاییز قوت خواهد گرفت».
“ناطیق جعفرلی” کارشناس اقتصادی آذربایجان نیز اعتقاد دارد که در دو سه ماه آینده قیمت منات تغییر زیادی نخواهد داشت. این کارشناس گفت : « در مقطعی که بازیهای همبستگی اسلامی در کشورمان در حال برگزاری است، به احتمال زیاد، قیمت دلار مابین ۶۵/۱ – ۷/۱ منات قرار خواهد گرفت. باتوجه به این که خط قرمزی برای دولت وجود دارد که نمی تواند قیمت منات را بالا نگه دارد و منات گران برای دولت نیز مقرون بصرفه نیست و در صورت عبور از خط قرمز نمی تواند بودجه جاری را اجرا نماید. بنابراین بنظر میرسد قیمت ۷/۱ خط قرمز دولت می باشد. به همین دلیل است که در ۴ مزایده اخیر قیمت منات تغییر نکرده و فقط تغییرات جزئی اتفاق افتاده است که در حکم تغییر نمی باشد. بهمین دلیل در مزایده های رسمی آینده انتظار تغییرات زیادی را ندارم و بعد از بازیها نیز قیمت دلار افزایش نخواهد داشت. تغییرات اساس را در فصل پاییز شاهد خواهیم بود و نهایتا در اواخر سال قیمت دلار بین ۹/۱ تا ۹۵/۱ خواهد شد».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا