آذربایجاناخبارارمنستانروسیهقره باغ

«روسیه آماده است قره باغ کوهستانی و مناطق اطراف آن را به جمهوری آذربایجان بازگرداند»

کارشناس سیاسی ارمنی: «روسیه آماده است قره باغ کوهستانی و مناطق اطراف آن را به باکو بازگرداند»

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از ینی مساوات، ” داوید شاهنازاریان ” کارشناس سیاسی ارمنی در مصاحبه با یکی از پرتال های خبری ارمنستان گفت: «ایروان باید برای تهیه توافقنامه بزرگ صلح اعلام آمادگی کند. در غیر این صورت، روسیه خودش روند حل و فصل مناقشه قره باغ را با جمهوری آذربایجان مورد مذاکره قرار خواهد داد. مسکو پیشنهادات خود را به جمهوری آذربایجان ابلاغ کرده است. آنها به ترتیب ذیل می باشند:

1. امتناع از همکاری با غرب در زمینه های سیاسی و انرژی

2. بازگشت به کنترل سیاسی و اقتصادی روسیه

3. استقرار نیروهای نظامی روسیه در جمهوری آذربایجان (مهم ترین هدف روسیه)

روسیه آماده است در مقابل این پیشنهادات، قره باغ کوهستانی و مناطق اطراف آن را به باکو بازگرداند. بی تغییر باقی ماندن وضعیت کنونی قره باغ برای ارمنستان خطرناک است. توازن نظامی در نتیجه تلاش های روسیه به نفع جمهوری آذربایجان تغییر یافته است. این روند از این پس نیز به تدریج گسترش خواهد یافت. زیرا جمهوری آذربایجان برای فروش اسلحه مهم ترین شریک روسیه می باشد. همچنین اقتصاد جمهوری آذربایجان در مقایسه با اقتصاد ارمنستان بسیار تقویت یافته است. توازن ژئوپولیتیک منطقه ای نیز علیه ارمنستان تغییر یافته است. به ویژه بعد از سوم سپتامبر – ارمنستان در این تاریخ عضو اتحاد گمرکی شده است. با این تصمیم، ارمنستان سیاست خارجی و مسایل امنیتی خود را به کرملین سپرده است. جمهوری آذربایجان بر خلاف ارمنستان، امنیت انرژی خود را تأمین کرده است. علاوه بر آن، حوزه های انرژی برخی از کشورها به جمهوری آذربایجان وابسته است. تا زمانی که امکانات تنظیم صلح به پایان نرسیده است، ما باید موفقیت نظامی را به صلح شرافتمندانه تبدیل کنیم.»

گفتنی است اظهارات این کارشناس سیاسی ارمنی مطابق با واقعیت است. هدف اصلی روسیه در مسأله قره باغ بازگرداندن جمهوری آذربایجان به نظارت سیاسی و نظامی خود است. استراتژیست های روسیه خوب می دانند که مناقشه قره باغ دیر یا زود حل و فصل خواهد شد. اگر روسیه این اقدام را انجام ندهد، مرکز قدرت دیگری این کار را به جای مسکو انجام خواهد داد. از این منظر، از لحاظ حل مناقشه قره باغ فرصتی تاریخی برای روسیه ایجاد شده است. تحت این شرایط تنها سؤالی که وجود دارد این است که واکنش مسئولان جمهوری آذربایجان نسبت به پیشنهادات روسیه چگونه خواهد شد؟

بنابر گزارش برخی منابع، به هر حال، توافق محرمانه ای در این راستا بین باکو و مسکو وجود دارد. به همین دلیل، تعقیب ها علیه نیروهای غربگرا در جمهوری آذربایجان افزایش یافته است.  

انتهای پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا