اخبارترکیهروسیه

“روابط ترکیه و روسیه بیش از پیش ارتقاء پیدا می کند”

وزیر گمرک و تجارت ترکیه در رابطه با از سرگیری پروازهای چارتر از روسیه به ترکیه گفت روابط روسیه و ترکیه به سطح سابق خود باز خواهد گشت و حتی بیش از آن نیز ارتقاء پیدا می کند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، بولنت تفنگچی، وزیر گمرک و تجارت ترکیه درباره از سرگیری پروازهای چارتر از روسیه به مقصد ترکیه گفت: “امیدوارم که این گام‌ها سرعت یافته و ادامه پیدا کند. با آغاز صادرات میوه‌های تازه و خشک، روابط روسیه و ترکیه به سطح سابق خود باز خواهد گشت و حتی بیش از آن نیز ارتقاء پیدا می کند”.

تفنگچی درگفت و گویی  اظهار داشت: به عنوان ترکیه می خواهیم درچارچوب قرارداد و توافق‌نامه‌های بین المللی و در راستای منافع متقابل روابط خود با کشورهای همسایه را گسترش دهیم.

وی با یادآوری دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور کشور و ولادمیر پوتین، همتای روسی وی در حاشیه نشست سران گروه 20 در شهر هانگژوی چین گفت: “به ویژه اقدامات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور کشور درباره روسیه قابل توجه است. اردوغان و پوتین در حاشیه نشست سران گروه 20 در چین دیدار و گفت و گو کردند. دو رهبر با مرور موارد بحث شده در سن پترزبورگ چشم‌انداز دو کشور برای آینده را بار دیگر طراحی کردند. این اقدامات را در زمینه اقتصاد بسیار مثبت ارزیابی می کنیم. به ویژه از سرگیری پروازهای چارتر و آمدن 309 گردشگر روسی به ترکیه امید‌بخش است. امیدوارم که این گام‌ها سرعت یافته و ادامه پیدا کند”.

وزیر گمرک و تجارت ترکیه با اشاره به سخنان بنعلی یلدریم، نخست وزیر کشور مبنی بر این که “ما تعداد دوستان خود را افزایش و تعداد دشمنان خود را کاهش خواهیم داد” گفت: در این راستا به فعالیت‌های خود ادامه می دهیم.

وی همچنین با بیان این که ترکیه با مردم مصر هیچ مشکلی ندارد و همان طور که بیان می شده ملت‌های مصر و ترکیه ارتباطات قوی و ریشه‌داری دارند، تصریح کرد: بنا بر این ما آماده هستیم هر جا که منافع این ملت است، از آن حمایت کنیم.

او با اشاره به این که در این زمینه به ویژه با بازرگانان و دست اندرکاران حوزه تجارت مذاکراتی در حال انجام است، افزود: “ان شاء الله در صورتی که شرایط فراهم شود اعضای اتاق‌های بازرگانی ما به مصر سفر خواهند کرد. فکر می کنم این سفر پس از عید قربان انجام شود. انتظار داریم بازرگانان ما گام‌های متقابلی بردارند. در آینده طبق تحولات سیاسی نیز روابط مصر و روسیه شکل خواهد گرفت”.

وی با بیان این که در روزهای گذشته هیاتی از آمریکا درمورد استرداد فتح الله گولن، سرکرده فرقه خشونت گرا و تروریستی فتو به ترکیه آمده است، اظهار داشت که در روزهای آینده نیز هیاتی از ترکیه به آمریکا سفر خواهد کرد.

تفنگچی در این زمینه گفت: امیدوارم آمریکا حساسیت ترکیه را درک کرده و دوستی و اتحاد خود را با این کشور نشان دهد”.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا