آذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومیقره باغقره باغ

روابط باکو ـ تهران و اجبار ایران به تغییر سیاست با ایروان

با وجود ارتقاء سطح روابط اقتصادی و تجاری میان ایران و جمهوری آذربایجان، رسانه‌‌‌ها و تحلیلگران آذربایجانی از موضع ایران در قبال اشغالگری ارمنستان ناراضی هستند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،روابط بین دو کشور ایران با جمهوری آذربایجان در حد بالایی ادامه دارد از امضای قراردادهای مهم اقتصادی تا توسعه خطوط ریلی و حمل و نقل تا ساخت کارخانجات خودرو و داروسازی. نکته‌‌ای که در این چند سال اخیر در رسانه‌‌های آذربایجان همچنان بدون تغییر و البته با فراز و نشیب ادامه داشته است، اتهام “حمایت ایران از سیاست‌‌های اشغالگری ارامنه” بوده است که در برهه‌های مختلف مطرح شده است.

این روزها و بعد از سفر آقای روحانی به باکو، رسانه‌های آذربایجان مسابقه‌ای از تحلیل‌ها در خصوص این سفر را راه انداخته‌اند اما در اکثر این تحلیل‌‌ها همچنان نوعی بی‌اعتمادی نسبت به حسن نیت ایران بارز است.

سایت “گونون سسی” با مقدمه‌ی زیر، از روابط مناسب دو کشور به وجد آمده و در ادامه بیش از دیگر رسانه‌ها، ایران را به حمایت از ارامنه متهم کرده است:

“روابط آذربایجان و ایران در چند سال اخیر به صورت جدی توسعه یافته است و در طول دهه‌های گذشته نیز این حد از مناسبات بین دو کشور بی‌سابقه بوده است. روابط دو کشور تا آن حدی گسترش یافته که اکنون باکو و تهران موضع مشترکی در رابطه با تمام مسایل موجود اتخاذ می‌کنند با این وجود، روابط ایران با ارمنستان باعث نگرانی محافل سیاسی آذربایجان می‌شود.”

در ادامه این سایت مواضعش در مورد ایران که از آن با عنوان “سیاست اشتباه تهران” زیاد می‌کند را از دید ایلقار ولی زاده به عنوان کارشناس سیاسی مطرح می‌کند:

” ایران موضع تندی نسبت به تحولات کشورهای مختلف جهان، از جمله فلسطین، سوریه، عراق، یمن و سایر کشورها اتخاذ می‌کند ولی، نسبت به سیاست اشغالگرانه ارامنه علیه برادران مسلمان آذربایجانی موضع متفاوتی اتخاذ می‌کند. متاسفانه، نخبگان سیاسی حاکم ایران نیز واکنش لازم نسبت به این موضع تهران نشان نمی‌دهند. به هر حال، من فکر می‌کنم که توسعه روابط اقتصادی دو کشور، تاثیر مثبتی بر “سیاست اشتباه تهران” خواهد داشت. زیرا، توسعه روابط آذربایجان ـ ایران منجر به افزایش انزوای ارمنستان می‌شود.”

توفیق عباس اف اما در ادامه تغییر مواضع ایران نسبت به ایروان را برخاسته از سیاست موفقیت آمیز آذربایجان عنوان می‌کند و می‌گوید: “توسعه روابط ایران و آذربایجان در سال‌های اخیر باعث تغییر سیاست تهران نسبت به ارمنستان شده است. ما شاهد ایجاد تغییرات جدی در سیاست خارجی تهران نسبت به ارمنستان هستیم و در نتیجه سیاست موفقیت آمیز جمهوری آذربایجان، ایده‌های مربوط با اجرای پروژه‌های تهران و ایروان در زمینه‌های گاز و حمل و نقل نقش بر آب شده است. امروز مردم ارمنستان موضعی ضد روسی اتخاذ می‌کنند و فردا ممکن است چنین موضعی را علیه ایران بگیرند زیرا، علیرغم وعده های تهران، ایران به ایروان کمک نکرد و در نتیجه آن، ارمنستان در وضعیت سخت تری قرار گرفته است.

منبع:آناج

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا