آذربایجاناخبارایران

عزم ایران و جمهوری آذربایجان برای ایجاد تقویم شرعی مشترک

رئیس اداره مسلمانان قفقاز در کشور آذربایجان از همکاری تهران و باکو برای ایجاد تقویم شرعی مشترک خبر داد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،یک هیئت ایرانی متشکل از اساتید ژئوفیزیک دانشگاه تهران به دعوت اداره مسلمانان قفقاز برای ایجاد یک تقویم مشترک شرعی و رفع تفاوت تقویم در حلول ماه‌هایی مثل ماه رمضان به جمهوری آذربایجان سفر کرده است.
این گروه که از رصدخانه بزرگ شهر «شاماخی» دیدار کرده بودند، به اتفاق محسن پاک‌آیین، سفیر کشورمان در باکو با شیخ‌الاسلام الله شکور پاشازاده، رئیس اداره مسلمانان قفقاز دیدار کرد.
در این دیدار شیخ‌الاسلام پاشازاده با تأکید بر اینکه همکاری کارشناسان مورد اعتماد در هلال ماه، می‌تواند از زمینه‌های اختلاف در جوامع اسلامی بکاهد، گفت: امروزه پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی در ابعاد گوناگون علوم نجوم پدید آمده و دانش بشری در امر تعیین حرکات ستارگان و نیز محاسبات دقیق، انواع خسوف و کسوف را پیش‌بینی می‌کند.
وی با اشاره به اهمیت این نشست‌ها گفت: تقویم دینی و اوقات شرعی در جمهوری آذربایجان از سوی رصدخانه شماخی این کشور و با همکاری دانشمندان ایرانی و ترکیه‌ای تعیین می‌شود.
رئیس اداره مسلمانان قفقاز رجوع به متخصصین ایرانی در امور رؤیت هلال ماه و همکاری ایران و جمهوری آذربایجان را مفید دانست و گفت: عدم ثبوت عید فطر و تأخیر در حصول یقین به پایان ماه رمضان صحت عبادت مسلمانان را مخدوش می‌کند؛ لذا با همکاری گروهی از دانشمندان نجوم ایران درباره ثبوت هلال ماه، می‌توانیم تصمیم مشترکی بگیریم.
در این دیدار احمدی گیوی، از اساتید نجوم دانشگاه تهران گزارشی از سفر به شهر شاماخی و بازدید از رصدخانه ارائه داد و با تأکید بر ضرورت بهره‌مندی از تجهیزات پیشرفته علمی و دانش نوین بشری برای ثبوت هلال ماه گفت: ما کارشناسان جمهوری آذربایجان را دعوت به همکاری می‌کنیم و امیدواریم با تخصص و توانایی خود بتوانیم نتیجه خوبی حاصل کنیم.
محسن پاک آیین، سفیر کشورمان نیز در این جلسه با تأکید بر ضرورت فعالیت هماهنگ دنیای اسلام در این زمینه گفت: تفاوت در تقویم در بیشتر کشورهای اسلامی وجود دارد و علمای کشورهای اسلامی می‌توانند برای حل این مسئله فعالیت مشترکی داشته باشند.
وی همچنین از ابتکار شیخ‌الاسلام پاشازاده برای دعوت از هیئت ایرانی جهت همکاری دو کشور تشکر کرد.
ایوب قلی‌اف، رئیس رصدخانه شماخی نیز با ابراز علاقه این مؤسسه علمی برای همکاری با متخصصان ایرانی، بر ادامه دیدار و مذاکرات کارشناسان این دو مجموعه تأکید کرد.
اوقات شرعی در جمهوری آذربایجان از سوی اداره مسلمانان قفقاز و بر اساس گزارش رصدخانه شماخی این کشور تعیین می‌شود.
رصدخانه شماخی واقع در 120 کیلومتری شمال شهر باکو از مهم‌ترین مراکز وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک جمهوری آذربایجان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا