آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانروسیهعکسعمومی

وبینار بررسی ابعاد شخصیتی امام خمینی (ره) در مسکو/ تصاویر

وبینار بررسی ابعاد شخصیتی امام خمینی (ره) سه شنبه با حضور برخی صاحب نظران روس در سفارت ایران در مسکو برگزار شد که طی آن برخی چهره های روس، دیدگاه های بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی از جمله در زمینه پیوند سیاست و دیانت را الگوی مطلوبی برای بشریت در عصر کنونی برشمردند

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، رئیس حزب اتحاد مردم روسیه و معاون سابق دومای دولتی این کشور در سخنانی در این وبینار که به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی برگزار شد، گفت: در دوره دانشجویی بر ساختار حکومتی امام خمینی به عنوان موضوع پایان نامه متمرکز بودم و اکنون پس از چهل سال که از آن زمان می‌گذرد، می‌بینم که توجه به اندیشه های سیاسی امام خمینی و تلفیق سیاست با دین در دیدگاه ایشان اهمیتی روزافزون یافته است.

سرگی بابورین در ادامه به احیای ارزش‌های معنوی توسط امام خمینی اشاره کرد و افزود: برای ما در روسیه امروز بسیار مهم است که بتوانیم از این الگو بهره ببریم.

عضو پیوسته آکادمی علوم اجتماعی روسیه نیز در این باره گفت که ایده تلفیق حکومت با مذهب ریشه در اندیشه‌های ایرانی و اسلامی دارد.
پرفسور «کرابایف» اظهار داشت: امام در اندیشه خود با شناختی که از فقه، فلسفه و کلام داشت از نفاط مثبت این علوم استفاده و اندیشه خود را تئوریزه کرد؛ به همین علت این پیروی از سنت، ارتجاع نیست بلکه در واقع ساخت آینده در گرو درک درست سنت‌هاست.

صاحب‌نظران روس: پیوند سیاست و دین، الگوی مطلوب برای جهان امروز است

معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو نیز در سخنانی در این آیین ضمن بررسی نقش امام در ایجاد روحیه خود باوری و عزت نفس مردم ایران گفت: امام خمینی نمونه بارز تطابق گفتار و عمل بود که با راه و روش الهی خود برای تمامی مردم جهان عاملی بیدار کننده و انگیزه بخش بود برای آنکه در مقابل ظلم بایستند.
حسین ملکی افزود: امام به دنیا نشان داد که با پشتوانه مردمی می‌توان به دنبال دستیابی به عدالت بود.
وی در ادامه به دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: دمیدن روح خودباوری به کشور از سوی امام خمینی سبب شد که ایران اسلامی به بسیاری از پیشرفت‌ها دست یابد.

صاحب‌نظران روس: پیوند سیاست و دین، الگوی مطلوب برای جهان امروز است

سخنران بعدی این مراسم «نفیع الله عاشیروف»، با اشاره به کمرنگ شدن دین در زمان کمونیسم گفت که امام خمینی با رهبری انقلاب جان تازه ای به مسلمین دادند و ما در این سوی جهان اعتماد به نفسی دوباره پیدا کردیم.‌ رئیس اداره دینی مسلمانان بخش آسیاسی روسیه همچنین افزود که در دوران انقلاب اسلامی، دو جبهه غرب و شرق تنها قدرت‌های موجود در جهان بودند اما امام خمینی این موازنه را بر هم زده و شعار نه شرقی نه غربی را به عنوان مسیری جدید نشان داد.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی بخت آور رئیس مرکز اسلامی مسکو نیز در سخنرانی خود با بررسی ریشه‌های نظریه ولایت فقیه اظهار داشت: امام اندیشه‌های سیاسی خود که مبتنی بر دانش علمای پیشین اسلام و مبانی قرآنی است در آثار مکتوب خود درج کرده و اندیشه‌های خود در زمینه حکومت اسلامی و ولایت فقیه را سال‌ها پیش از وقوع انقلاب، تئوریزه کرده بودند.

صاحب‌نظران روس: پیوند سیاست و دین، الگوی مطلوب برای جهان امروز است

حجت الاسلام عبداللهی نماینده دانشگاه المصطفی در مسکو به عنوان سخنرانی بعدی این وبینار، در سخنان خود به سه بعد اصول مکتب و خط مشی، آرمان و اهداف امام و شخصیت ایشان به عنوان سه سرفصل اصلی برای شناخت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت امام آنچه امام را به این جایگاه رساند درک درست ایشان از دین، فقه، فلسفه و عرفان بود.
عبداللهی در ادامه با بر شمردن ویژگی‌های شخصیتی امام از جمله اخلاص، توجه و اعتماد به مردم، مهربانی با مردم، صراحت لهجه در بیان مواضع، ظلم ستیزی و قاطعیت و اقتدار افزود: امام در زمینه عرفان نیز مشی منحصر به فردی داشت و بر خلاف عرفان‌های مردم گریز و مسئولیت گریز، عارفی متعهد به جامعه بود.

در ادامه این آیین «توفیق ابراهیم» رئیس انجمن اسلام شناسان روسیه گفت:‌ امام خمینی مصداق کمال انسانی به عنوان آرمان دین اسلام بود.
وی با اشاره به دیدگاه های فلسفی امام راحل گفت: فلسفه در ایران جایگاه کنونی خود را مدیون امام خمینی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا