آذربایجاناخبارروسیه

کرملین باکو را به تکرار سناریوی 2008 گرجستان تهدید کرده است

در حالی که پیش ازاین رسانه های آذری و ارمنی از احتمال دیدار روسای جمهور دو کشور در واشنگتن خبر می دادند، بار دیگر خبر تاخیر در انجام این دیدار منتشر شد.
 به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از رسانه های آذری، در روزهای گذشته در روسیه گزارشی از مجموع فعالیت ها و تحلیل های جاسوس سابق این کشور آندره بزروکوف با نام “تهدیدهای بین المللی 20116” منتشر شده است.روزنامه “ایزوستیا”ی روسیه در این گزارشات از مجموع تهدیدهای احتمالی بین المللی برای روسیه بحث کرده است و در بخشی از این گزارش نیز از موضوع قره باغ بعنوان منافع متضاد روسیه در آن سخن گفته است.

روسیه منافع متعددی در قفقاز و به ویژه در ارمنستان دنبال می کند. دایره نفوذ مسکو در منطقه قفقاز بعد از حادثه 2008 اوستیای جنوبی گرجستان در واقع فعلا به کمک حمایت از ایروان حفظ شده است و کرملین سعی کرده است تا در موضوع قره باغ همواره جانب ارمنستان را داشته باشد تا بتواند در برابر آذربایجانی که در مباحث سیاسی از حمایت غرب برخوردار بوده است، نوعی تعادل قوا در منطقه ایجاد کند.

احتمال میانجیگیری اوباما در موضوع قره باغ برای روسای جمهور دو کشور ارمنستان و آذربایجان در واقع به نوعی تهدید جدی برای حفظ پرستیژ روسیه در منطقه می باشد که کرملین از هر آلارمی که در این رموضوع حس کند به شدت خشمگین می شود و احتمال دارد برای نشان دادن قدرت خود در منطقه حتی حادثه ای مانند اوستیای جنوبی در سال 2008 را برای آذربایجان تکرار کند.بنابراین بنظر می رسد مسئولین آذربایجانی برای دوری از چنین خطرهایی فعلا از گفتگوی مستقیم با ارمنی ها در واشنگتن سرباز زده اند.

نکته مهم دیگر در مورد گزارشات این جاسوس سابق روسیه این که آژانس سیاست خارجی روسیه نیز این موضوع را تایید کرده است که منافع روسیه درقره باغ متضاد شده است و با شکاف بیشتر در روابط روسیه و ترکیه ، امید به بهبود روابط دو کشور روسیه و آذربایجان نیزدر منطقه سخت تر شده است چرا که آذربایجان بارها سعی کرده است تا منافع و مواضع خود را به ترکیه نزدیک تر کرده و این موضوع را نیز علنا اعلان نماید اما پیام های تهدید آمیزی که از سوی کرملین دریافت کرده است، مانع از اعلام رسمی این مواضع شده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا