آذربایجاناخبارارمنستانقره باغ

رئیس نهاد ریاست جمهوری آذربایجان نتایج دیدار روسای جمهوری را در سوچی تشریح کرد.

” علی حسن اف ” رئیس شعبه اجتماعی و سیاسی نهاد ریاست جمهوری آذربایجان مصاحبه ای با خبرگزاری «آذرتاج» انجام داده است. 

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، ” علی حسن اف ” رئیس شعبه اجتماعی و سیاسی نهاد ریاست جمهوری آذربایجان مصاحبه ای با خبرگزاری «آذرتاج» انجام داده است. بخشی از این گفت و گو به شرح ذیل می باشد:

س ـ آقای علی حسن اف، دیدار دوره ای بین رؤسای جمهور آذربایجان و ارمنستان در 9-10 اوت سال جاری با ابتکار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در شهر سوچی برگزار شد. در باره نتایج این دیدار چه می توان گفت؟

ج ـ همانطوری که معلوم است، این دیدار دوازدهمین دیدار رؤسای جمهور آذربایجان و ارمنستان می باشد که با ابتکار کشورهای عضو گروه مینسک برگزار شده است. البته، انتظارات مثبتی از این دیدار داریم. زیرا همانطوری که در دیدار نیز اعلام شده است، مناقشه قره باغ کوهستانی یکی از طولانی ترین جنگ های جهان محسوب می شود. این مناقشه بیش از بیست سال است که ضمن به هم ریختن زندگی مسالمت آمیز در جمهوری آذربایجان و قفقاز جنوبی، صلح و امنیت در تمام آوراسیا را تهدید می کند. به همین دلیل، این قبیل دیدارهایی که در قالب های مختلف، به ویژه در چارچوب گفتگوی رؤسای جمهور برگزار می شود، هرگز بدون اثر باقی نمی ماند. در مورد نتایج دیدار سوچی می توان گفت که برگزاری این دیدار در بحبوحه درگیری های خونین در منطقه مناقشه و مداخلات مسلحانه گروههای خرابکارانه نیروهای اشغالگر ارمنستان ضروری بود. در واقع، ابتکار آقای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را می توان به عنوان ابتکار صلحی جهت برقراری رژیم آتش بس که اخیرا نقض شده است، ارزیابی کرد. از سخنان رئیس جمهور روسیه چنین به نظر رسید که این کشور به عنوان عضو گروه مینسک و بزرگترین کشور منطقه ای مأموریت خود در قفقاز جنوبی یعنی مسئولیت خود در رابطه با برقراری صلح و امنیت را خوب درک می کند. همچنین درک می کند که ایجاد مناقشات نظامی بین کشورها تأثیر منفی بر تمام قفقاز خواهد داشت.آقای پوتین در مذاکرات دوجانبه و سه جانبه، در وهله اول مسأله برقراری رژیم آتش بس و حل مسالمت آمیز مناقشه قرع باغ را مورد توجه قرار داده است. از طرف دیگر، اظهارات ولادیمیر پوتین مبنی بر «لاینحل ماندن این مناقشه می تواند خللی در  روند مثبت تحولات ایجاد کند» را می توان به عنوان نگرش مثبت این کشور نسبت به حل و فصل مناقشه قره باغ ارزیابی کرد.

انتهای پیام/د 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا