آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانتحليل هاروسیهعمومی

ذوق‌زدگی آمریکا از جنگ هسته‌ ای در اروپا/ تحلیل

آمریکایی‌ها با برجسته کردن احتمال حمله هسته‌ای روسیه تلاش کردند با ابزار رسانه‌ ای، این موضوع را داغ نگه دارند و زیر آتش وحشت اروپا از رئیس جمهور روسیه هیزم بگذارند

پایگاه خبری حقایق قفقاز/ پس از آغاز بحران اوکراین که پس از اقدام مسکو برای رفع دغدغه های امنیتی خود در زمینه گسترش ناتو به شرق انجام شد، روس‌ها به اعلام مواضع مقتدرانه خود برابر غرب ادامه دادند. این موضوع باعث شد بسیاری در تصورشان روسیه ای دارای قدرت افسانه‌ای نظامی شکل بگیرد که می‌تواند بلافاصله با هرگونه اقدام نظامی مخالفانش را به تسلیم وادارد. هرچند غربی ها با فضاسازی ادعا می کردند هدف روسیه اشغال اوکراین است، اما نیروهای روسیه که با هدف حمایت از روس تبارها در برابر حملات نیروهای نظامی اوکراین وارد این کشور شده بودند، حتی به کی‌یف، پایتخت اوکراین نیز نزدیک نشدند.

آمریکایی‌ها با برجسته کردن احتمال حمله هسته‌ای روسیه تلاش کردند با ابزار رسانه‌ای، این موضوع را داغ نگه دارند و زیر آتش وحشت اروپا از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هیزم بگذارند. آمریکایی‌ها که با نزدیک تر شدن به فصل سرد سال تزلزل جبهه واحد اروپا را در مقابل روسیه مشاهده می‌کنند، در تلاش هستند با این حربه همچنان روسیه‌هراسی را در میان جامعه اروپایی زنده نگه دارند.

پیشنهاد چهارشنبه گذشته اتحادیه اروپا برای تعیین سقف بهای گاز روسیه، افزون بر واکنش شدید پوتین و احتمال جیره‌بندی سوخت در برخی از ثروتمندترین کشورهای جهان در زمستان پیش رو، در میان اعضای این نهاد نیز شکاف ایجاد خواهد کرد. رویترز نوشت، جوزف رسیکلا وزیر صنعت جمهوری چک که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، با درخواست حذف این طرح از برنامه مذاکرات روز جمعه وزیران انرژی این نهاد، پیشنهاد مذکور را غیرسازنده خواند.

پوتین در مجمع اقتصادی ولادی وستوک با پیش‌بینی این پیشنهاد، هشدار داده بود، در صورت چنین اقدامی همه قراردادهای انرژی کشورش را با اروپا لغو خواهد کرد و غرب یخ خواهد زد. همین موضوع سبب شد اتحادیه اروپا عقب‌نشینی کند و وزیران انرژی این اتحادیه در دیدار فوق‌العاده‌ روز جمعه با عقب‌نشینی از پیشنهاد تعیین سقف قیمت برای گاز روسیه، توافق کردند در مدت چند روز پیشنهادهایی برای تعیین سقف درآمد برای تولیدکنندگان انرژی غیرگازی و کمک به سر پا ماندن شرکت‌های نیرو طرح شود.

علاوه بر این، اخباری در زمینه توافق پنهانی روسیه و آلمان برای انتقال انرژی در فصل سرد سال مطرح شد که بلافاصله شاهد انفجار در خط لوله گاز نورداستریم بودیم. نیاز اروپا به گاز روسیه در کوتاه‌مدت رفع شدنی نیست و تقریباً بر همه هویداست اروپا توان جایگزینی انرژی روسیه را ندارد و شاید همین موضوع بود که ناتو با وجود الحاق چهار منطقه از اوکراین به جغرافیای خود، به صراحت اعلام کرد برنامه‌ای برای الحاق اوکراین به ناتو ندارد.

آمریکا که در حال رصد تحولات است و هدفش از تحریک اوکراین تقابل با روسیه و اروپایی ها بود، حال برای داغ نگه داشتن تنش باید حربه جدیدی را به کار بگیرد. در همین راستا آمریکایی‌ها با ایجاد سناریوهای متناقض رسانه‌ای تلاش دارند جامعه اروپایی را به وحشت بیندازند. واشنگتن پست جمعه در گزارشی نوشت، آمریکایی‌ها درباره احتمال استفاده روسیه از سلاح اتمی هشدارهایی محرمانه به مسکو داده‌اند.

این روزنامه آمریکایی به نقل از افرادی ناشناس مدعی شد: دولت بایدن تصمیم گرفت درباره عواقب حمله اتمی هشدار دهد و کاخ کرملین اکنون به نحوه پاسخ واشنگتن فکر می‌کند.

از سوی دیگر برخی رسانه‌های آمریکایی ادعا کردند، مقام‌های این کشور معتقدند احتمال استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای تاکتیکی بیش از هر زمان دیگری است، اما بعید است مسکو چنین اقدامی انجام دهد.

دیوید پترائوس، رئیس پیشین سیا می‌گوید، اگر روسیه به سلاح اتمی متوسل شود، آمریکا بیکار نخواهد نشست. وی در گفت و گو با شبکه خبری ای.‌بی.‌سی ادعا کرد، اگر پوتین از سلاح‌های هسته‌ای استفاده کند، آمریکا و متحدانش، نیروها و تجهیزات روسیه را نابود خواهند کرد. وی با هشدار به کرملین گفت، واشنگتن در صورت چنین اقدامی ناوگان دریای سیاه روسیه را  غرق خواهد کرد.

تنش‌آفرینی رسانه‌ای آمریکا می‌تواند به دغدغه ذهنی برای اروپایی‌ها منجر شود و آنها را نگران نگه دارد. این نگرانی زمینه هزینه‌کرد بیشتر اروپا در مسیر خرید تسلیحات بازدارنده از آمریکا و در نتیجه تضعیف اقتصاد کشورهای اروپایی می شود. 

خبرسازی و داغ نگه داشتن فضای رسانه‌ای موضوع، غیر از تضعیف اقتصاد اروپا، شمشیری دو لبه برای این قاره است به اروپایی که با «بلوک اروپایی» و «ارتش واحد اروپا» سودای خروج از سایه آمریکا را داشتند، می‌فهماند بدون آمریکا، بازیگری تنها و نا‌توان هستند.

مهدی خورسند

منبع: راهبرد معاصر

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا