آذربایجاناخبارایران

رییس مؤسسه آذربایجان شناسی:نقش بی بدیل ‌آذربایجان در جریان سازی فرهنگی و علمی منطقه

 
 فرشبافیان گفت: ارتباطات علمی، فرهنگی و ادبی با کشورهای همسایه از اهمیت بسزایی برخوردار است و آذربایجان به عنوان نقطه ثقل ایران اسلامی، با همسایگان شمالی ایران هم‌مرز بوده و با لحاظ مفهوم امت اسلامی در جریان سازی فرهنگی و علمی در دیگر کشورهای جهان مؤثر باشد.

 به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، احمد فرشبافیان، دبیر جشنواره و رییس مؤسسه آذربایجان شناسی دانشگاه تبریز امروز در نخستین جشنواره بین المللی نشان فرهنگی شهریار گفت: در طول تاریخ هر ملتی که با هویت دینی و تفکر اندیشمندان خود همراه بوده، بر دیگر ملت‌ها نیز تأثیرگذار بوده است.

وی ادامه داد: امروز ملت‌های مسلمان زیر لوای اسلام متأثر از یکدیگر هستند؛ هر مقدار وحدت میان امت اسلامی بیشتر باشد؛ قدرت سخت افزاری نمایان‌تر می شود که اگر این همگرایی در سطح دانشمندان، علما و اندیشمندان باشد، روز به روز برجستگی های تمدنی، فرهنگی و نرم افزاری نمایان تر می شود، این اتحاد تنها با تظارب فکری امت اسلام به ویژه در منطقه غرب آسیا حاصل می شود.

وی افزود: ارتباطات علمی، فرهنگی و ادبی با کشورهای همسایه از اهمیت بسزایی برخوردار است و آذربایجان به عنوان نقطه ثقل ایران اسلامی، با همسایگان شمالی ایران هم مرز بوده و با جمعیت بزرگ مسلمان اعم از شیعه و سنی می تواند با لحاظ مفهوم امت اسلامی در جریان سازی فرهنگی و علمی در دیگر کشورهای جهان مؤثر باشد.

فرشبافیان خاطر نشان کرد: موسسه آذربایجان شناسی دانشگاه تبریز با هدف انسجام و هم افزایی فعالان حوزه آذربایجان، با تشکیل شورای سیاست گذاری و شورای پژوهشی و علمی از اردیبهشت سال گذشته فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرده است.

رییس مؤسسه آذربایجان شناسی دانشگاه تبریز تاکید کرد: احیای فرهنگ آذربایجان، ایجاد ارتباط میان دانشمندان مراکز آکادمیک ایران در منطقه آذربایجان با مراکز علمی کشورهای همسایه، شناسایی نخبگان آذربایجان در تمام نقاط دنیا و برگزاری نشست ها و جلسات علمی را از دیگر اهداف مؤسسه عنوان کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: فراخوان جشنواره از دی ماه سال 93 به دانشگاه های ایران و کشورهای هم‌جوار ارسال شد، که در نهایت تا پایان تیر ماه سال جاری بیش از 84 اثر به دبیرخانه رسید که از این تعداد 5 نقر به عنوان پدیدآورندگان آثار فاخر در حوزه فرهنگ، ادب و تاریخ آذربایجان حائز نشان فرهنگی و سه نفر حائز دریافت تندیس و لوح شناخته شدند.

وی با بیان این‌ که آثار فاخری پس از مهلت اعلام شده و تعدادی تک مقاله به دبیرخانه جشنواره نیز رسیده است، افزود: فراخوان جشنواره بر این مبنا بوده که نخبگان فرهنگی که آثاری ثبت و یا چاپ شده خود را به دبیرخانه ارسال کنند که در نهایت 32 اثر از آذربایجان، 30 اثر از ایران، 20 اثر از ترکیه و 2 اثر از نخجوان دریافت شد.

رییس مؤسسه آذربایجان شناسی دانشگاه تبریز ادامه داد: در این جشنواره به 2 نفر از کشور جمهوری آذربایجان، 2 نفر از ترکیه و 1 نفر از ایران نشان بین المللی شهریار اعطا می شود، ضمن این‌که آثار یکی از اساتید جمهوری خودمختار نخجوان و 2 نفر از نویسندگان و اساتید تبریز مورد تجلیل قرار گرفت.

رییس مؤسسه تحقیقاتی، پژوهشی آذربایجان شناسی ایجاد ارتباط با مراکز علمی و تحقیقاتی کشورهای حوزه تمدن ایران، شاسایی چهره های برجسته، برگزاری دوره دانش افزایی و حمایت از طرح‌های پژوهشی و پایان نامه های مرتبط با حوزه آذربایجان شناسی را از دیگر برنامه های مؤسسه عنوان کرد و گفت: نخستین جشنواره بین المللی نشان فرهنگی شهریار نیز در راستای این اهداف برگزار شد.

گفتنی است در این جشنواره پروفسور قاسم علی اف و پروفسور یحیی حبیب بیگلو از جمهوری آذربایجان، پروفسور علی گوزل اوز و پروفسور نعمت ایلدریم از ترکیه و دکتر رسول اسماعیل زاده از تبریز دریافت کنندگان نخستین نشان فرهنگی شهریار بودند.

همچنین در این جشنواره مهدی نعلبندی، ابوالفضل قلی زاده و محمود ترابی به عنوان محقق و پژوهشگران برتر مورد تجلیل قرار گرفتند.

خرسند آقایی هنرمند فرشباف تبریزی که فرشی را از پوستر دانشگاه بافته بود نیز مورد تجلیل قرار گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا