آذربایجان

دیده‌بان حقوق بشر: جمهوری آذربایجان آزادی بیان را سرکوب می‌کند

دیده‌بان حقوق بشر دولت جمهوری آذربایجان را به اتخاذ «راهبردی تعمدی و توهین‌آمیز» برای سرکوب آزادی بیان در این کشور متهم کرده است؛ در این گزارش اشاره شده است سرکوب فعالان و روزنامه‌نگاران پیش از انتخابات ریاست جمهوری که ماه اکتبر برگزار خواهد شد، افزایش یافته است.

در گزارش دیده‌بان حقوق بشر آمده است مقام‌‌های جمهوری آذربایجان فعالان سیاسی را بازداشت، تظاهرات مسالمت‌آمیز ضد دولتی را متفرق کرده و قوانینی را به تصویب رسانده است که آزادی بیان و اجتماع را ممنوع می‌کند. به گزارش “ایران دیپلماتیک” گئورگی گوگیا، پژوهشگر حوزه جنوب قفقاز در دیده‌بان حقوق بشر گفت: «این سرکوب بسیار فراگیر است. ما صرفا درباره اعداد صحبت نمی‌کنیم، بحث ما درباره چارچوب قانونی واقعی و تغییرات کیفی برای عملکرد جامعه مدنی است.» وی افزود: «پیگرد قانونی افرادی که از مقام‌های دولتی انتقاد می‌کنند و مسائل مربوط به منفعت عمومی را گزارش می‌دهند عملی بدبینانه و شفاف برای سرکوب منتقدان دولت است.» در این گزارش اشاره شده است سرکوب فعالان و روزنامه‌نگاران پیش از انتخابات ریاست جمهوری که ماه اکتبر برگزار خواهد شد، افزایش یافته است.

گوگیا گفت: «در حال حاضر هفت تن از اعضای جنبش مخالفان جوان به اتهام‌های گوناگون در پشت میله‌های زندان هستند. جوان‌ترین عضو این گروه ۱۸ و بزرگ‌ترین آ‌ن‌ها ۲۸ سال سن دارد که به اتهام‌های گوناگون در بازداشت به سر می‌برند. این در حالی است که دولت جمهوری آذربایجان معمولا با نارضایتی‌های عمومی یا مخالفت سیاسی به شدت مقابله می‌کند.

نیلز موزینکس، عضو شورای کمیسیون اروپایی حقوق بشر از باکو خواست تا همه کسانی را که به دلیل انتقاد از الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان بازداشت کرده است، آزاد کند. موزینکس گفت: «روزنامه‌نگاران، وبلاگ نویسان، فعالان و دیگر متفکران مستقل همچنان محدودیت‌های شدید آزادی بیان در جمهوری آذربایجان را تجربه می‌کنند.»

انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان ۱۷ مهر (۹ اکتبر) برگزار خواهد شد و الهام علی‌اف پس از اصلاحیه قانون اساسی برای رفع محدودیت دو دوره ریاست جمهوری، برای سومین بار در رقابت‌های انتخاباتی شرکت می‌کند.

منبع: ایران دیپلماتیک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا