اخباراردبیلایران

دکتر ولایتی:ایران منهای صفویه ایران منهای ایران است

رئیس کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران گفت: ایران منهای صفویه ایران منهای ایران است و بازسازی هویت ایران مدیون صفویه است.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، علی اکبر ولایتی پیش از ظهر امروز در همایش بین المللی نقش صفویه در تقویت مکتب اهل بیت در جنت سرای مجموعه میراث جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی اظهار داشت: ایران منهای صفویه ایران منهای ایران است و بازسازی هویت ایران مدیون صفویه است.

وی بیان کرد: تمام حکومت های ایران پس از صفویه سرسفره صفویه نشستند و ایران یکپارچه امروز مدیون صفویه است.

رئیس کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران اضافه کرد: اوج معماری ایران در عصر صفوی نمود پیدا کرد که الان نیز زبانزد جهانیان است.

ولایتی تصریح کرد: احیای فرهنگ اهل بیت و احیای هویت ایرانی دو اقدام مهم و اساسی صفویان در راستای بازسازی هویت ایران بود.

وی بیان کرد: اردبیل بر اساس بعضی نقل‌ها در اصل آرتاویل به معنای شهر مقدس بوده است.

مشاور رهبر گفت: ایران بازسازی هویت خود را مدیون اردبیل است که در گذشته ایران از نوزده قسمت بیگانه تشکیل شده بود که صفویه تمامی این قسمت‌ها را متحد ساخت و باعث انسجام ایران شد.

ولایتی تصریح کرد: اولین حکومتی که نام ایران را در پای امضاها و نامه‌های خود قرار می‌داد صفویه بود.

وی با اشاره به دارالارشاد بودن اردبیل گفت: صفویه فرهنگ اهل بیت را در کشور احیا کرد زیرا که تمسک به اهل بیت همان تمسک به اسلام است، صفویه تشیع را در ایران احیا کرد و با تشیع باعث اتحاد کشور شد.

ولایتی با اشاره به میراث صفویه گفت: تشکیل سلسله صفویه شرایط را برای آزادی ،آموزش و پژوهش فراهم آورد و ایران را مکانی برای علما و محققان شیعه تبدیل کرد.

رئیس کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب اضافه کرد: شعار علما و بزرگان تشیع در سایه حکومت صفوی در ایران رشد یافت و تعداد کتب و رسائل علمی در این زمان با گذشته قابل مقایسه نبود.

ولایتی تاکید کرد: شیخ صفی الدین اردبیلی یک محقق، عالم والامقام است و اوج اقتدار صفویه در زمان شاه اسماعیل، شاه عباس و شاه طهماسب بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا