آخرین اخبارآذربایجاناخبارقره باغ

کمک اجباری برای حمایت از خانواده های شهدا و مجروحان جنگ قره باغ !؟

از کارمندان سازمان ها و شرکت های دولتی شنیده می شود که 10 درصد حقوق ماهانه آنها به اجبار به صندوق یاشات منتقل می شود واین اقدام موجب ایجاد نارضایتی می شود و چنین رویکردی منجر به تفرقه و بی اعتمادی در جامعه جموری آذربایجان شده و حمایت از خانواده های شهدا و جانبازان را تحت الشعاع قرار می دهد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، در 8 دسامبر سال 2020 ، بنیاد یاشات با حکم ریاست جمهوری آذربایجان برای حمایت از خانواده های شهدا ، مجروحان و به منظور ایجاد یک بستر شفاف و در دسترس برای ایجاد پشتیبانی بیشتر از اقدامات انجام شده توسط دولت این کشور در زمینه حمایت اجتماعی از اشخاصی که در این فرمان مشخص شده اند تأسیس شد .
در حکمی دیگر ریاست جمهوری آذربایجان ، صندوق احیای قره باغ به منظور بازسازی مناطق آزاد شده و جلب سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای ترمیم این مناطق از کشور را تاسیس نمود .
ولی با توجه به اقدامات فوق اخیرا از کارمندان سازمان ها و شرکت های دولتی شنیده می شود که 10 درصد حقوق ماهانه آنها به اجبار به صندوق یاشات منتقل می شود واین اقدام موجب ایجاد نارضایتی می شود و باید بگویم این که این بنیادها با مبالغ کسر شده از شهروندان و مشاغل فعال در سازمان های دولتی، کار می کنند ، یک اشتباه بزرگ است. چنین رویکردی منجر به بحث های غیرضروری، تفرقه و بی اعتمادی در جامعه می شود و در نتیجه ، ایده مقدس حمایت از خانواده های شهدا و جانبازان تحت الشعاع قرار می گیرد.
این بودجه باید توسط کمک های داوطلبانه تامین شود و وزارت دفاع ، وزارت کار و حمایت اجتماعی ، وزارت بهداشت و سایر نهادهای دولتی ذیربط باید نقش بسزایی در حل مشکلات انها داشته باشند .
طبق اطلاعات رسمی ارائه شده ، در جنگ 44 روزه با محاسبه مفقودین2930 کشته و 1297 نفر زخمی شده اند. دولت امکان کافی برای رسیدگی به نگرانی های این خانواده ها و در صورت لزوم ، سازماندهی و معالجه جانبازان جنگ در کشورهای پیشرفته را دارد. اما ما در واقعیت چه می بینیم؟
بنیاد یاشات غالباً از عملیات گازرسانی یا ساخت خانه هایی برای خانواده های شهدا خبر می دهد واگر این کارها با هزینه صندوق انجام شود ، بسیار خوب است ، اما ، متأسفانه ، شکایات زیادی در مورد جمع آوری اجباری کمک های مالی برای بنیاد یاشات وجود دارد و اگر بنیاد احیای قره باغ با کمک های مالی اجباری کار کند ، به چهره عمومی آن آسیب می رساند.
امید به آذربایجانی های خارج از کشور و تشویق آنها برای کمک به خانواده های شهدا ، جانبازان و بازسازی قره باغ لازم است . ده ها میلیارد دلار برای بازسازی مناطق آزاد شده مورد نیاز بوده و قرار است 2.2 میلیارد منات از بودجه سال 2021 در این راستا هزینه شود. انتظار می رود فرصت های مالی آذربایجان در مقایسه با سال گذشته نیز بهبود یابد. در هفته های اخیر قیمت نفت در حدود 55-56 دلار معلق بوده است ، همه گیری کرونا کاهش یافته ، واکسیناسیون در حال انجام است و انتظار می رود بهبودی تدریجی در همه مناطق اتفاق بیافتد.
در اوایل سال جاری ، المان رستم اف ، رئیس بانک مرکزی جمهوری آذربایجان ذخایر ارزی این کشور در حدود 50 میلیارد دلار اعلام کرد و به نظر می رسد که با وجود جنگ و همه گیری کرونا ، ذخایر ارزی کشور به میزان قابل توجهی کاهش نیافته است. و با این حساب حتی می توان از صندوق درامد های نفتی، بودجه ای را برای حل مشکلات خانواده های شهدا و جانبازان اختصاص داد که این یکی از اولویت ها است.
قبلا نیز برداشت و اختصاص میلیاردها دلار مستقیماً از این صندوق برای تأمین نیازهای پناهندگان و آوارگان تجربه شده است و دولت نباید در این امر خساست به خرج دهد ، این بودجه را برای چه چیز مهم تر از خانواده شهید و جانباز می توان ذخیره کرد ؟ و از طرفی دیگر، 450 میلیون منات اختصاص یافته برای ساخت یک ساختمان اداری برای بانک مرکزی برای حل مشکلات خانواده های شهدا ، جانبازان ، بهبود شرایط مسکن آنها کافی است.
نویسنده : تورقوت
منبع pressklub.az

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا