اخباراردبیل

مراسم سنتي طشت گذاري در مسجد جامع اردبيل

در آستانه ماه محرم و عزای سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) و شهدای کربلا آیین مذهبی ، سنتی طشت‌گذاری در مسجد جامع اردبیل برگزار شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، این مراسم که از روز بیست و هفتم ذیحجه آغاز می شود تا پاسی از شب ادامه یافته و عزاداران حسینی در قالب هیئت‌های مذهبی و دستجات سینه‌زنی و زنجیرزنی در مسجد جامع اردبیل عشق و محبت بی‌ریای خود را به ساحت سیدالشهدا (ع) نشان دادند.
مراسم طشت گذاری در شهر اردبیل قدمتی 500 ساله دارد و 6 محله اصلی اردبیل با همراهی کوچه‌ها ، مساجد و محلات که در زبان محلی به آن خولا گفته می‌شود عزاداری ماه محرم را در اردبیل به صورت رسمی آغاز می‌کنند.


در مسجد جامع اردبیل به نشانه 6 محله اصلی شهر ، 6 طشت آب وجود دارد که بعد از عزاداری حسینی نماینده محلات با کمک جوانان و در میان غلغله و ازدحام جمعیت طشت را به دوش گرفته و روی سکویی که برای طشت‌ها در مسجد ساخته شده قرار می‌ دهند و بعد از قرار گرفتن آخرین طشت روی سکوی مورد نظر عزاداران حسینی کوزه‌های آب را بر دوش گرفته و میان ازدحام عزاداران آب آن را در درون طشت‌ها خالی می‌کنند.


عزاداران اردبیلی علاوه بر آن که برای رفع تشنگی در طول 10 روز عزاداری از آب طشت می‌نوشند و سلام بر حسین تشنه لب می‌گویند به شفابخش بودن این آب نیز عقیده دارند و آن را به عنوان تبرک به خانه‌ها می‌برند تا بیمارانشان از آن بنوشند تا شفا پیدا کنند.
طشت‌گذاری ریشه در عصر صفوی دارد اما آنچه مسلم است اینکه در دوره قاجار طشت‌گذاری در مسجد جامع اردبیل برگزار شده است.


طشت نماد فرات است که واقعه کربلا و بسته شدن فرات به روی امام حسین (ع) و یارانشان و ایثارگریهای سقای کربلا (حضرت ابوالفضل علیه السلام) برای رسانیدن آب به تشنگان و حماسه آفرینی آنانی که با لبانی تشنه ، شهد شهادت را نوشیدند به یقین قداست و جایگاه والای آب را در فرهنگ شیعیان و به خصوص ایرانیان که از دیرباز نیز از جایگاه خاص و معنوی برخوردار بوده، عمق و وسعت بسیاری بخشیده است.
مراسم طشت گذاری اردبیل در سال 91 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید./

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا