آخرین اخبارآذربایجاناخبارایرانعمومی

دیدار مقامات ارشد وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان و ازبکستان در «دوشنبه»

سرپرست وزارت امور خارجه ازبکستان و وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در حاشیه نشست شورای سران نهادهای دیپلماتیک کشورهای همسود در شهر «دوشنبه» دیدار کردند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، «ولادیمیر ناراف» سرپرست وزارت امور خارجه ازبکستان و «جیحون بایرام‌اف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در حاشیه نشست شورای سران نهادهای دیپلماتیک کشورهای همسود در شهر «دوشنبه» دیدار و گفت و گو کردند.

مقامات دستگاه‌های سیاست خارجی دو کشور مسائل روز همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و بازرگانی، حمل و نقلی- مخابراتی و فرهنگی را مورد بررسی قرار دادند.

به اذعان دو طرف، تقویت قابل ملاحظه‌ ای در روابط بین محافل تجاری و از سرگیری ارتباطات هوایی مستقیم بین «تاشکند» و «باکو» مشاهده می‌شود.

در این دیدار، بر آمادگی متقابل برای جستجوی فرصت‌های جدید برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه از طریق اجرای طرح‌های بلندمدت در بخش‌ها و حوزه‌های اولویت‌دار و همچنین تشویق همکاری‌های متقابل در سطح مناطق تاکید شد.

طرفین همچنین بر لزوم برگزاری یازدهمین نشست کمیسیون مشترک بین دولتی ازبکستان و جمهوری آذربایجان در همکاری‌ها و مرحله دوره‌ ای رایزنی‌های سیاسی بین وزارتخانه‌های امور خارجه در سال جاری میلادی در شهر «تاشکند» تاکید کردند.

طرفین به تعمیق بیش از پیش روابط فرهنگی توجه خاص داشتند و همچنین عزم قاطع خود را برای تقویت تبادلات فرهنگی، کمک برای برگزاری منظم مراسم‌های فرهنگی مشترک در قلمرو ازبکستان و آذربایجان و اجرای طرح‌های مشترک در زمینه گردشگری بیان کردند.

در این دیدار همچنین در مورد ابعاد مهم همکاری‌های متقابل در چارچوب سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ ای از جمله سازمان کشورهای ترک و سازمان همکاری شانگهای تبادل نظر شد.

گفتنی است، هم اکنون جمهوری آذربایجان یکی از همکاران بزرگ ازبکستان است.

مبادلات بازرگانی ازبکستان و جمهوری آذربایجان در 10 ماه سال 2021 میلادی در سطح 61 میلیون و 100 هزار دلار قرار گرفته است.

امروز در ازبکستان 195 شرکت با سرمایه سرمایه گذاران آذربایجانی در زمینه‌های بازرگانی، ماشین سازی، فلزسازی، دارایی و بیمه، انرژی، خدمات، تولید و تعمیر جواهرات، بخش غذایی، صنایع سبک فعالیت می‌کنند.

جمهوری آذربایجان استقلال این کشور را در تاریخ 19 اکتبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 2 اکتبر سال 1995 میلادی بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا