آذربایجاناخبارعمومی

شرکت نفت جمهوری آذربایجان :مذاکره برای دریافت وام 1.5 میلیارد دلاری از آلمان ادامه دارد

 شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان ( سوکار ) در باره ادامه مذاکرات با بانک های آلمان برای دریافت وام 1.5 میلیادر دلاری برای اجرای طرح دالان گازی جنوب خبر داد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری ‘آپا ‘ ابراهیم احمداف نماینده رسمی شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان گفت : در حال حاضر مذاکرات با نهادهای بین المللی مالی برای تامین مالی بخش باقی مانده دالان گازی جنوب ادامه دارد.
وی افزود: در رابطه با تامین مالی فاز دوم توسعه میدان گازی ‘ شاهدنیز ‘ جمهوری آذربایجان و اجرای طرح خط لوله گازی ترانس آناتولی ( تاناپ ) که جزو دالان گازی جنوب هستند ، مذاکراتی با آلمان انجام گرفته و توافق درباره ارایه ضمانت نهادهای مربوطه این کشور برای جذب وام 1.5 میلیارد دلاری حاصل شده است.
احمداف با اشاره به اینکه هدف از دادن ضمانت ، حمایت مالی از طرح های انرژی با مشارکت شرکت های آلمانی است ، خاطر نشان کرد : در سال 2013 میلادی با 9 شرکت اروپایی از جمله شرکت EON آلمان قراردادهای درازمدت در باره فروش و حمل و نقل گاز طبیعی امضا شده است.
وی افزود: مذاکرات میان شرکت سهامی ‘دالان گازی جنوب ‘ ، شرکت ‘هرمس ‘ آلمان و بانک های مربوطه در باره شرایط تامین مالی آغاز شده نتایج آن در پی حصول توافق کامل در این زمینه ، مشخص خواهد شد.
طرح های انرژی در قالب دالان گازی جنوب از سوی شرکت های فعال در این بزرگترین طرح انرژی تامین مالی می شود و جمهوری آذربایجان نیز بعنوان یکی از سهامداران در این روند مشارکت دارد.
تعهدات مالی جمهوری آذربایجان در قالب طرح انرژی دالان گازی جنوب یک چهارم از مجموع سرمایه گذاری این طرح را تشکیل می دهد.
به گفته ابراهیم احمداف دالان گازی جنوب طرحی فراملی است و در این طرح همراه با جمهوری آذربایجان شرکت های دیگر کشورها نیز مشارکت دارند.
وی افزود: با توجه به این که دالان گازی جنوب برای جمهوری آذربایجان و اروپا از نظر اقتصادی از اهمیت خاص برخوردار است ،کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز از اجرای این طرح حمایت می کنند.
دولت آلمان به تازگی طی گزارشی آمادگی خود در زمینه ارایه ضمانت به بانکهای این کشور جهت اختصاص وام 1.5 میلیارد دلاری ( 1.2 میلیارد یورو) برای شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان ( سوکار ) با هدف تامین انتقال گاز طبیعی به اروپا را اعلام کرد.
دالان گازی جنوب یکی از طرح های انرژی مهم منطقه بوده و شامل انتقال گاز طبیعی فاز دوم توسعه میدان ‘ شاه دنیز ‘ جمهوری آذربایجان واقع در دریای خزر از طریق خط لوله زیر دریایی به ترمینال سنگه چال در حومه باکو و از آنجا از طریق خطوط لوله قفقاز جنوبی ، ترانس آنادولی ( تاناپ ) و ترانس آدریا تیک ( تاپ ) و از خاک جمهوری آذربایجان ، گرجستان و ترکیه به اروپا می باشد.
برنامه ریزی شده است نخستین محموله گاز طبیعی فاز دوم توسعه میدان ‘ شاه دنیز ‘ در سال 2018 میلادی از طریق دالان گازی جنوب به ترکیه و در سال 2020 میلادی نیز به اروپا صادر شود.
توافقنامه اجرای طرح ساخت خط لوله ترانس آنادولی ( تاناپ) که جزو عمده دالان گازی جنوب می باشد ، در ماه دسامبر سال 2011 میلادی امضا شده و این خط لوله در سال 2018 میلادی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت . ظرفیت انتقال اولیه ‘ تاناپ ‘ 16 میلیارد متر مکعب در سال خواهد بود که امکان افزایش ظرفیت صادرات آن تا 31 میلیارد متر مکعب در سال وجود خواهد داشت.
خط لوله ‘ تاناپ در مرز مشترک ترکیه و یونان به خط لوله ترانس آدریاتیک ( تاپ ) اتصال می شود که آن هم به رساندن گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به اروپا کمک خواهد کرد.
سهامداران خط لوله گازی ‘تاناپ ‘ شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان ( سوکار ) با سهم 58 درصد ، شرکت بوتاش ترکیه با سهم 30 درصد و نیز شرکت بریتیش پترولیوم با سهم 12 درصد می باشد.
خط لوله گازی ترانس آدریاتیک ( تاپ ) نیز در سیاست انرژی اتحادیه اروپا در راستای متنوع سازی منابع انرژی و تامین امنیت انرژی از طرح های مهم به شمار می رود . تاپ کوتاه ترین مسیر برای انتقال گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به بازارهای اروپا می باشد.
توافقنامه بین دولتی در باره اجرای طرح خط لوله گازی ترانس آدریاتیک ( تاپ ) در سال 2013 میلادی میان آلبانی ، ایتالیا و یونان امضا شده است . طول این خط لوله 878 کیلومتر می باشد و قرار است در سال 2020 میلادی مورد بهره برداری قرار گیرد.
ظرفیت سالانه انتقال گاز طبیعی از طریق این خط لوله 10 میلیارد متر مکعب با امکان افزایش تا 20 میلیارد متر مکعب است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا