آذربایجاناخبارایران

دیدار رایزن فرهنگی ایران با رییس انیستیتوی شرق‌شناسی آذربایجان

اصغر فارسی، با حضور در آکادمی ملی علوم آذربایجان با گوهر بخشعلی‌یوا، رییس انیستیتوی شرق‌شناسی این آکادمی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزن فرهنگی کشورمان در این دیدار با اشاره به سطح مناسبات همه‌جانبه دو کشور، به ضرورت ارتقای سطح مناسبات فرهنگی بین دو کشور بیش از پیش تأکید کرد.

فارسی در ادامه با مثبت ارزیابی کردن نامگذاری سال همبستگی اسلامی در جمهوری آذربایجان، آن را فرصتی برای زنده نگهداشتن ارزش‌های دینی و اسلامی در این کشور دانست.

وی همچنین با اشاره به دعوت دین مبین اسلام برای ایجاد وحدت و یکپارچگی بین مسلمانان، آینده اسلام را بسیار روشن و درخشان بیان کرد و در ادامه سخنان خود با تأکید بر نقش و مسئولیت نخبگان فرهنگی برای حفظ و نگهداری از ارزش‌های اسلامی به وجود تهدیدات عظیم علیه دنیای اسلام نیز اشاره کرد.

فارسی در ادامه با ترسیم وضعیت دنیای اسلام به خصوص در سال‌های اخیر، از تلاش‌های فراوان دشمنان اسلام برای خدشه واردکردن به چهره زیبا اسلام، نکاتی را بیان کرد.

در ادامه این دیدار گوهر بخشعلی یوا، عضو مجلس ملی جمهوری آذربایجان نیز ضمن تأیید سخنان رایزن فرهنگی کشورمان، از تهدیدات غرب علیه اسلام سخن به میان آورد و گفت: در حالیکه تمام غرب برای ضربه زدن به جهان اسلام بسیج شده‌اند، ضرورت حمایت مسلمانان از یکدیگر ضرورت دارد و لازم است دنیای اسلام بیش از پیش با هم مهربان و دوست باشند.

وی همچنین با اشاره به وضعیت اسفبار عراق، سوریه و لیبی، آن را نتیجه مداخله برنامه‌ریزی شده کشورهای غربی برای ضربه زدن به اسلام دانست.

بخشعلی‌یوا در ادامه سخنانش با اشاره به ظرفیت‌های همکاری موجود علمی و فرهنگی میان دو کشور از آمادگی همه‌جانبه انیستیتوی شرق‌شناسی آکادمی ملی علوم آذربایجان برای همکاری‌های گسترده با رایزنی فرهنگی خبر داد.

رییس انستیتوی شرق‌شناسی همچنین وجود مشاهیر علمی و فرهنگی دو کشور را فرصتی بی‌نظیر برای هر نوع همکاری بین دو کشور برشمرده و وجود نخبگان فرهنگی و ادبی مشترک دو کشور را حلقه وصل و عامل دوستی بین دو ملت معرفی کرد.

بنا بر این خبر، در این دیدار بر اساس پیشنهاد رایزن فرهنگی ایران در جمهوری آذربایجان، مقرر شد تا برنامه‌ای یک‌ساله برای همکاری‌های دوجانبه از سوی نمایندگان دو طرف تهیه و تنظیم شود؛ از جمله نشست‌های تخصصی در حوزهظهای مربوطه و بزرگداشت نخبگان و مفاخر فرهنگی و ادبی مشترک از مواردی بود که مقرر شد برنامه اجرایی آن تهیه و تنظیم شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا