اخبارترکیهعمومی

درخواست برای آزادی نامزد زندانی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

محرم اینجه، مرال آکشنر و تمل کاراموللا اوغلو سه نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه خواستار آزادی صلاح الدین دمیرتاش رقیب انتخاباتی خود از زندان شدند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق حزب دموکراتیک خلق های ترکیه(ح.د.پ) که از ۱۴ آبان سال ۱۳۹۵ به اتهام همکاری با گروه های تروریستی تحریک مردم به شورش و چند اتهام دیگر در بازداشت موقت به سر می برد و هم اکنون در استان ادرینه در غرب ترکیه در زندان است، از سوی حزب خود به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری معرفی شده است.
بنا به اعلام روزنامه جمهوریت، اینجه، آکشنر و کاراموللا اوغلو نامزدهای حزب جمهوری خواه خلق، حزب نیک و حزب سعادت ترکیه، آزادی دمیرتاش رقیب انتخاباتی خود از زندان را زمینه ساز رقابت آزادانه و عادلانه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در سوم تیرماه ۹۷ دانستند.
در صورت تایید درخواست آزادی دمیرتاش نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری ترکیه، وی از زندان آزاد شده و در رقابت های انتخاباتی و کمپین های تبلیغاتی حاضر می شود.
با توجه به قطعی نشدن حکم محکومیت قضایی وی، دمیرتاش می توانست در انتخابات مجلس و یا ریاست جمهوری ثبت نام کند که وی در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ثبت نام کرد و یکی از ۶ رقیب این انتخابات به شمار می رود.
چند روز پیش وکلای دمیرتاش طی درخواستی به دادگاه رسیدگی کننده به پرونده وی، خواستار آزادی او شدند ولی دادگاه، درخواست آنها را رد کرد و به همین علت، وکلای وی امروز طی درخواستی از دادگاه قانون اساسی ترکیه، خواستار آزادی موکل خود برای حضور در رقابت ها و تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری شدند.
پیش از این عضویت صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق حزب دموکراتیک خلق های ترکیه در مجلس این کشور لغو شده و برابر قانون احزاب ترکیه، از کادر رهبری حزب متبوع خود نیز کنار گذاشته شده است.
دمیرتاش چندین پرونده محکومیت قضایی دارد ولی احکام قضایی صادر شده در حق وی قطعیت نیافته است و بر اساس برخی خبرها که در رسانه های ترکیه منتشر شده، وی آزاد نمی شود و تنها در صورت انتخاب شدن به عنوان رییس جمهوری و با کسب مصونیت سیاسی، شرایط آزادی از زندان را کسب می کند.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری کنونی و رهبر حزب عدالت و توسعه، تمل کاراملااوغلو رهبر حزب سعادت، محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه خلق، دوغو پرینچک رهبر حزب وطن، مرال آکشنر رهبر حزب نیک و صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق و زندانی حزب دموکراتیک خلق ها ۶ نامزد حاضر در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری ۲۴ ژوئن سال جاری میلادی(۳ تیرماه ۱۳۹۷) ترکیه هستند.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه به رغم وعده های قبلی خود مبنی بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر، در روز ۲۹ فروردین ماه(۱۸ آوریل ۲۰۱۸) اعلام کرد که انتخابات زودهنگام مجلس و ریاست جمهوری در تاریخ ۲۴ ژوئن سال جاری میلادی(۳ تیرماه ۱۳۹۷) برگزار می شود.
بر اساس اصلاحیه تغییرات قانون اساسی ترکیه که در همه پرسی یکسال پیش به تایید مردم این کشور رسید، قرار بود که انتخابات بعدی ریاست جمهوری و مجلس در ۳ نوامبر ۲۰۱۹ (۱۲ آبان ۱۳۹۸) برگزار شود.
پیش از این رجب طیب اردوغان رییس جمهوری، بینالی یلدریم نخست وزیر، بکیر بوزداغ معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه، بارها برگزاری زودهنگام انتخابات در این کشور را رد کرده بودند ولی اعلام کردند که انتخابات مجلس و ریاست جمهوری این کشور ۱۷ ماه زودتر از موعد مقرر برگزار می شود.

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا