آذربایجاناخبارایران

بخش معرفی آثار ایران در کتابخانه آکادمی ملی علوم آذربایجان راه‌اندازی می‌شود

کتابخانه مرکزی آکادمی ملی علوم آذربایجان علاوه بر برگزاری روز ایران، نمایشگاه کتاب و نمایش فیلم ایرانی، بخشی را برای معرفی آثار فرهنگی و ادبی ایران اختصاص می‌دهد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نشست تخصصی بررسی و اهمیت منابع و اسناد زبان فارسی و عربی در تحقیقات علمی و تاریخی، با حضور اصغر فارسی، رایزن فرهنگی کشورمان در باکو و شخصیت‌های فرهنگی و علمی جمهوری آذربایجان و همچنین رایزنان فرهنگی مصر و افغانستان، در کتابخانه مرکزی آکادمی ملی علوم آذربایجان برگزار شد.

در این نشست تخصصی رایزن فرهنگی کشورمان در سخنرانی خود، در خصوص خدمات بسیار فراوان دانشمندان، علما و ادبای ایران‌زمین به جهان، مطالبی را ارایه داد. وی در بخشی از سخنرانی خود با اشاره به به وجود آمدن نهضت ترجمه در دوران خاصی از اسلام گفت: اسلام و پیامبر اکرم (ص) همواره به علم و دانش اهمیت داده و به همین خاطر است که در همه زمینه‌ها مسلمانان سرآمد علوم در دنیا بودند.

فارسی گفت: پس از نهضت ترجمه، مسلمانان و از آن جمله اندیشمندان و دانشمندان بزرگ ما همچون ابن سینا، فارابی، رازی، سهروردی، بیرونی و غزالی، در علوم مختلف همچون الهیات، جغرافیا، طب، شیمی، ریاضیات و هندسه، آثاری خلق کردند که قرن‌ها به عنوان منابع اصلی دانشگاه‌ها در تمام دنیا مورد رجوع و تدریس بود.

رایزن فرهنگی کشومان همچنین نقش زبان فارسی در انتقال رشد و شکوفایی علم در اسلام را بسیار پراهمیت دانست.

اصغر فارسی در بخش دیگری از سخنان خود زبان فارسی و زبان عربی را مهم‌ترین زبان دنیای اسلام و علم دانست و ضرورت فراگیری نسل جدید به این دو زبان را مورد تأکید قرار داد.

وی در ادامه جایگاه رفیع علم در جمهوری اسلامی را مرهون سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب دانست و در پایان با اشاره به تعاملات بسیار خوب رایزنی فرهنگی کشورمان با مراکز و مؤسسات علمی در جمهوری آذربایجان، اعلام کرد: ده‌ها عنوان کتب منبع به زبان فارسی از سوی رایزنی فرهنگی ایران به کتابخانه مرکزی آکادمی ملی علوم آذربایجان اهدا می‌شود.

در ادامه برگزاری این نشست تخصصی، الخان عزیزاف، رییس گروه شرق‌شناسی دانشگاه دولتی باکو و تعداد دیگری از نخبگان فرهنگی و علمی نیز طی سخنانی به نقش آثار فرهنگی و تاریخی به زبان‌های فارسی و عربی در انتقال و ترویج علم در دنیا اشاره و شرایط حال حاضر در این خصوص را مورد بررسی قرار دادند.

بنا بر اعلام این خبر، پس از پایان این نشست، لیلا محمداوا، رییس کتابخانه مرکزی آکادمی ملی علوم آذربایجان از رایزن فرهنگی ایران برای بازدید از بخش‌های مختلف آن کتابخانه از جمله بخش زبان فارسی که حدود ده هزار عنوان کتاب در آن موجود است، دعوت به عمل آورد.

رایزن فرهنگی کشورمان ضمن بازدید از کتابخانه به مذاکره با رییس کتابخانه مرکزی آکادمی ملی علوم آذربایجان پرداخت که طی آن مقرر شد؛ نسبت به اختصاص بخشی از کتابخانه برای معرفی آثار فرهنگی و ادبی ایران اقدام لازم به عمل آید.

همچنین برگزاری روز ایران، نمایشگاه کتاب و نمایش فیلم ایرانی در این کتابخانه، از دیگر موضوعاتی بود که در این بازدید مورد توافق قرار گرفت.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا