اخبارارمنستانعمومی

آغاز رقابت های انتخابات پارلمانی در ارمنستان

رقابت احزاب و ائتلاف های مختلف برای حضور در انتخابات پارلمانی ارمنستان با برگزاری تجمعات و مراسم مختلف آغاز شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه خبری تحلیلی دیدبان ارمنستان؛برای حضور در این انتخابات احزاب جمهوری خواه، داشناکسیون، دموکرات های آزاد، تجدید حیات ارمنی و کمونیست فهرست های انتخاباتی مستقل ارائه کرده اند. همچنین ائتلاف های “کنگره-حزب مردمی ارمنستان” به رهبری لون تر پطروسیان، پیمان “اوهانیان-رافی-اوسکانیان”، ائتلاف “یه لک” (گشایش) و پیمان “زاروکیان” در این انتخابات به رقابت خواهند پرداخت.

براساس گزارش کمیسیون مرکزی انتخابات ارمنستان در مجموع 1539 نامزد برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده اند. مطابق قانون اساسی اصلاح شده ارمنستان پارلمان این کشور دارای حداقل 101 کرسی بوده و چهار کرسی نیز به نمایندگان اقلیت های قومی ساکن در ارمنستان اختصاص خواهد یافت. با این وجود و با توجه احتمال چند مرحله ای شدن انتخابات، کرسی های پارلمانی ممکن است به 180 نیز افزایش یابند.

سرژ سرکیسیان رئیس جمهوری ارمنستان و رهبر حزب حاکم جمهوری خواه روز جمعه در نخستین تجمع انتخاباتی این حزب بار دیگر بر لزوم برگزاری انتخاباتی آزاد و عادلانه تاکید و اعلام کرد نتایج انتخابات نباید برای هیچ کسی شبهه ایجاد کنند.

رئیس جمهوری ارمنستان همچنین تاکید کرد:”مطمئن باشید که ما تبدیل به کارآمدترین دولت منطقه خواهیم شد که با شتاب به سمت پیشرفت حرکت می کند. ما تبدیل به امن ترین کشور منطقه خواهیم شد. ما رقابت انتخاباتی را با هدف تامین امنیت و پیشرفت برای کشور و ملت ارمنستان آغاز می کنیم.”

وی همچنین با اشاره به شعار انتخاباتی این حزب با مضمون “امنیت و پیشرفت” افزود، هیچ موضوعی مهم تر از تامین امنیت ارمنستان و قره باغ وجود ندارد.

آغوان وارطانیان رئیس ستاد انتخاباتی حزب داشناکسیون نیز روز جمعه با تاکید بر این که این حزب با شعار “آغازی جدید، عدالت در ارمنستان” به تبلیغات فعال در سراسر ارمنستان خواهد پرداخت، گفت:”ما تغییرات ساختاری و کیفی را آغاز کرده ایم. در حالیکه دیگران از تغییرات سخن می گویند، ما این تغییرات را اجرا می کنیم.”

سیران اوهانیان که به مدت 17 سال فرماندهی نیروهای مسلح در قره باغ و ارمنستان را بر عهده داشته است نیز تاکید کرد که پیمان “اوهانیان-رافی-اوسکانیان” بدنبال تغییر در حکومت است. وی همچنین افزود:”ما بدنبال ایجاد ساختار جدید حکومتی در چارچوب امکانات فراهم شده از طریق قانون اساسی هستیم و این بدان معنا است که اقدامات ما در جهت تغییر حکومت کنونی است.”

لون زورابیان رئیس فراکسیون حزب کنگره ارمنی در مجلس ملی ارمنستان و از اعضای پیمان “کنگره-حزب مردمی ارمنستان” نیز اظهار داشت:”ما با هدف برقراری صلح وارد عرصه رقابت های انتخاباتی شده ایم.”

لازم به یادآوری است که بنابر اعلام پلیس ارمنستان و براساس آمار روز سوم مارس 2 میلیون و 564 هزار و 734 نفر برای شرکت در رای گیری ثبت نام کرده اند.انتخابات پارلمانی ارمنستان  قرار است روز دوم آوریل برگزار شود، پنج حزب و چهار ائتلاف انتخاباتی برای تصاحب کرسی های پارلمانی به رقابت خواهند پرداخت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا