آذربایجاناخبار

گسترش همکاری های جمهوری آذربایجان و ناتو

معاون وزیر دفاع جمهوری آذربایجان از گسترش و تعمیق همکاری های این کشور با ناتو خبر داد. به گفته وی کشورش اصلاحاتی را در جهت تطبیق با استاندارهای ناتو انجام خواهم داد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،  ژنرال “کریم ولی اف” معاون وزیر دفاع جمهوری آذربایجان در نشستی با حضور مدیران ارشد رسانه های این کشور اعلام کرد جمهوری آذربایجان به همکاری با ناتو ادامه خواهد داد و اصلاحاتی را در جهت هماهنگی هر چه بیشتر با استاندارهای این سازمان انجام می دهد. 
ولی اف همچنین گزارش های رسانه ها مبنی بر عدم تمایل جمهوری آذربایجان با ناتو را رد کرد . وی افزود :” ما در حال همکاری با ناتو هستیم و در این جهت حرکت می کنیم.” ولی اف در ادامه اشاره کرد :” تا کنون هفت نماینده وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در مرکز فرماندهی ناتو خدمت کرده اند و به زودی این تعداد به ده نفر افزایش خواهد یافت.” 
او همچنین اضافه کرد :” به طور کلی ۲۳۷ تن از افراد آذربایجانی در سطوح مختلف در خارج از کشورتحت آموزش نظامی هستند. اکثر این افراد در کشورهای عضو ناتو مانند ترکیه و آمریکا تعلیم می بینند و تنها تعداد کمی از آنها در روسیه هستند.” 
ولی اف عنوان کرد ارتش جمهوری آذربایجان از تجهیزات نظامی روسیه استفاده می کند بنابراین نیروهای این کشور نیاز دارند آموزش نظامی از این کشور دریافت کنند. در عین حال این کشور همکاری خود را با ناتو ادامه خواهد داد. در همین رابطه وی گفت :” ما در حال دریافت سیستم های جدید ناتو هستیم و از تاکتیک های آن ها استفاده می کنیم و قطعا به همکاری خود با ناتو ادامه خواهیم داد.”
 ولی اف در رابطه با این مسئله که مشاوران نظامی ترکیه دیگر در ساختارهای ارتش جمهوری آذربایجان حضور ندارند عنوان کرد همکاری های کشورش با دولت آنکارا در عالی ترین سطوح ادامه خواهد داشت.
وی در همین راستا گفت :” امروز نیازی به مشاوران ترکیه نیست اما در صورت نیاز به همکاران ترکیه ای خود مراجعه خواهیم کرد.” 
پس از فروپاشی اتحاد شوروی، جمهوری آذربایجان در سال ۱۹۹۲ به ناتو پیوست. پذیرش جمهوری های پیشین شوروی و عضو پیمان ورشو در راستای سیاست گسترش به شرق ناتو صورت گرفت. از آن زمان جمهوری آذربایجان همواره درصدد گسترش و تعمیق روابط خود با این سازمان بوده است. این کشور در طرح « مشارکت برای صلح» ناتو نیز حضور دارد. اگرچه بسیاری معتقدند این طرح نه در جهت تامین صلح منطقه بلکه بیشتر ابزاری در دستان ناتو برای کنترل بحران های منطقه است. 
به طور کلی یکی از مهم ترین مسائل راهبردی پس از فروپاشی شوروی را می توان سیاست گسترش به شرق ناتو دانست. در میان کشورهای منطقه ی پرتنش قفقاز جنوبی، گرجستان و جمهوری آذربایجان گرایش به غرب دارند. این مسئله از آن جایی اهمیت می یابد که دولت مسکو تمایل به حفظ نفوذ سنتی خود در کشورهای منطقه دارد و این حوزه را « خارج نزدیک» می نامد و از سویی غرب نیز قصد دارد با نزدیکی به این کشورها بتواند دو قدرت روسیه و چین را در منطقه مهار کند. 
البته هنوز هم روسیه در معادلات انرژی جهان از جایگاه ویژه ای برخوردار است و مقامات باکو نباید اینگونه بیندیشند که با جایگزینی منابع انرژی خود می توانند به ناتو نزدیک شوند چرا که اساسا میزان منابع انرژی این کشور آنقدر نیست که غرب برای آن حاضر به پرداخت هزینه های سنگین باشد. از سوی دیگر روسیه نیز تلاش خواهد کرد که جایگاه خود را در منطقه حفظ کند به طوری که حل مناقشه ها و بحران های منطقه بدون اراده روسیه نامحتمل است. 
نکته آخر اینکه به نظر می رسد حل این مناقشه ها در اولویت ناتو نیست و بنابراین جمهوری آذربایجان باید در تعیین سیاست های خود با ناتو این مسئله را مد نظر قرار دهد. 

انتهای پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا