اخبارترکیهعمومی

در پی همبستگی با فلسطینی ها در ترکیه سه روز عزای عمومی اعلام شد

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در واکنش به شهادت فلسطینی ها به دست نظامیان رژیم صهیونیستی در نوار غزه گفت: رژیم اسرائیل با این اقدامات اخیر ثابت کرد که یک دولت تروریستی است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،اردوغان دیشب در جمع دانشجویان ترک‌ در لندن، با اعلام سه روز عزای عمومی در ترکیه برای اعلام همبستگی با فلسطینی ها افزود: اقدامات اخیر اسرائیل قتل عام است.
وی بیان کرد: رژیم اسرائیل، آمریکا و تمام عاملان این کشتار و قتل عام و نیز همه کسانی را که در برابر این جنایت سکوت کردند، به شدت محکوم می کنیم.
وی تاکید کرد: اجازه نمی دهیم امروز، روز از دست دادن قدس باشد و به حمایت قاطعانه از برادران فلسطینی خود ادامه خواهیم داد.
اردوغان اظهار کرد: بعد از ظهر جمعه این هفته در میدان ینی کاپی استانبول گردهم آمده و ایستادگی خود را در برابر ظلم و جنایت رژیم اسرائیل نشان خواهیم داد.
وی اضافه کرد: متاسفانه حتی در ارسال دارو برای فلسطینی ها هم که در بخش مراقبت های ویژه به سر می برند، سختی می کشیم و با ممانعت مواجه می شویم ولی با این حال روند امداد رسانی هلال احمر ترکیه به بیمارستان های غزه شامل ارسال اقلام ضروری به ارزش ۱۰۰ هزار دلار و همچنین اقدامات لازم برای انتقال مجروحان از غزه آغاز شده است.
اردوغان همچنین گفت: آنهایی که به دلیل مبارزه ترکیه با تروریسم ما را مواخذه کردند، اکنون در مقابل اشغالگران خاموش مانده و سکوت اختیار کرده اند.
رییس جمهوری ترکیه تمامی پیروان ادیان مسیحی، یهودی و سایر ادیان را به واکنش در برابر ظلم و بی عدالتی علیه فلسطینی ها فرا خواند و افزود: برای اعلام همبستگی با برادران فلسطینی خود روز یکشنبه در دیاربکر گردهمایی ترتیب می دهیم.
به گزارش ایرنا، مقامات دولت و مردم ترکیه از دیروز در اعتراض به انتقال سفارت آمریکا به قدس و نیز جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، در واکنشی کم سابقه و همه جانبه، تحولات اخیر در سرزمین های اشغالی فلسطین را محکوم کردند.
وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه ای کشتار روز گذشته فلسطینی ها توسط رژیم جنایتکار اسرائیل را محکوم کرده و سکوت جامعه جهانی در قبال این رخداد را شرم آور خواند.
روز گذشته در اقدامی تحریک آمیز طی مراسمی با حضور بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، جان سالیوان معاون وزیر خارجه، استیون منوچین وزیر خزانه داری و جرارد کوشنر مشاور رئیس جمهوری و چهار سناتور جمهوری خواه آمریکایی، سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی انتقال یافت.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیام تصویری به این مراسم که در سایه مخالفت جهانی برگزار شد، اعلام کرد که موقعیت کنونی قدس، مسجد الاقصی و اماکن مقدس حفظ خواهد شد.
همچنین دیروز همزمان با هفتادمین سالگرد روز نکبت، دهها هزار فلسطینی در تظاهرات ‘میلیونی بازگشت’ علیه انتقال سفارت آمریکا به قدس شرکت کردند که با یورش نظامیان رژیم صهیونیستی ۵۵ نفر از آنها به شهادت رسیدند و بیش از ۲۴۰۰ نفر از آنها نیز زخمی شدند.
به دنبال شهادت فلسطینی ها در تظاهرات امروز در نوار غزه، امروز سه شنبه نوار غزه روز عزای ملی اعلام شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا