آذربایجاناخبارایران

آناتولی: دیدار روحانی از آذربایجان روندی جدید در روابط دو کشور ایجاد می کند

خبرگزاری ‘آناتولی’ ترکیه دیدار دکتر ‘حسن روحانی’ رییس جمهور اسلامی ایران از آذربایجان را سرآغاز روندی جدید در روابط دو کشور خواند.

از آنکارا، آناتولی در تحلیلی درباره دیدار رییس جمهور اسلامی ایران از باکو با عنوان ‘روابط تهران – باکو پس از اعلام استقلال جمهوری آذربایجان با فراز و نشیب همراه بود’ نوشت: دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان که دارای فرهنگ، تاریخ، دین و بسیاری مشترکات دیگر هستند بدلیل برخی اختلافات روابطی نه چندان گرم در سالهای اخیر داشتند.

به نوشته آناتولی، ‘الهام علی اف’ رییس جمهور آذربایجان از سفر رییس جمهور ایران به این کشور به عنوان ‘روندی جدید’ یاد کرده و روحانی رییس جمهور ایران نیز بطور متقابل اعلام کرده که آذربایجان را به عنوان پلی بین ایران و اروپا می بینیم.

این خبرگزاری با اشاره به امضای قراردادهای مختلف بین دو کشور در جریان سفر رییس جمهور ایران نوشت: این قراردادها نیز موجب توسعه روابط دو کشور خواهد شد.

این خبرگزاری به نقل از دکتر ‘بایرام سینان کایا’ مشاور ‘مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه’ نوشت: با روی کار آمدن دکتر روحانی روابط ترکیه- ایران توسعه یافت و این مساله بر روابط تهران- باکو تاثیر مثبت گذاشته است.

به گفته سینان کایا، روابط خوب اسراییل (رژیم صهیونیستی) با جمهوری آذربایجان و تهدیدات امنیتی اسراییل علیه ایران مانعی در گسترش روابط ایران- آذربایجان بود و توسعه روابط ایران با آذربایجان می تواند مانعی در گسترش روابط باکو- تل آویو ایجاد کند.

به گفته سینان کایان، روابط خوب ایران با ارمنستان نیز در سالهای اخیر مانعی بر سر توسعه روابط ایران و آذربایجان به شمار می رود.

آناتولی نوشت: ‘ابوالفضل الچی بیک’ رییس جمهور اسبق آذربایجان در سال 1992 پس از روی کار آمدن، سیاست رسمی خود را به مسایل قومی (اختلافات قومی) اختصاص داد و ایران نیز در مقابل روابط خود با ارمنستان را توسعه داد و هر دوی این مسایل موجب تیرگی روابط تهران و باکو شد.

انتهای پیام /د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا