آذربایجاناخبار

در آذربایجان گروه های افراطی اسلامی( وهابی و سلفی ) را ایالات متحده آمریکا حمایت می نماید.

آمریکا درجمهوری  آذربایجان از گروه های افراطی  اسلامی برای اهداف خود استفاده می نماید.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پابلیکا.آذ، تحلیلگر مشهور وشناخته شده  دانشگاه علوم سیاسی روسیه سرگئی بالماسف در مقاله ای که ارائه داده است صحبت های قابل توجهی را در مورد گروه های مذهبی افراطی در آذربایجان ارائه نموده است.

آمریکا در آذربایجان از گروه های افراطی  اسلامی برای اهداف خود استفاده می نماید.

وی در عنوان مقاله خود  گفته است که وجود داعش در کشورهایی که با روسیه هم مرز می باشند می تواند برای این کشور نیز خطر آفرین باشد. تعداد اعضای گروهک تروریستی داعش از آذربایجان بیش از 100 تن می باشد، آیا این نمی تواند باعث نگرانی دولت باکو گردد.

دلایل گسترش افراطی گری اسلامی در کشور

سرگئی بالماسف اشاره می کند که  این فرآیند و تحرکات افراطی گری از سال 1990 آغاز شد و در این تحرکات و راه اندازی آن عربستان سعودی نقش بسزایی را ایفا نمود از آن جا به حاشیه کشورهای دریای خزر مبلغان زیادی را فرستاده و با کمک پول تلاش نمود تا وهابیت را در این مناطق گسترش دهد.

در زمان جماهیر شوروی سابق با سوء استفاده از نام اسلام سعی نمودند کسانی که دانش عمیق دینی نداشتند  را قول زده و افکار خود را ترویج نمایند. با این اوصاف به خاطر اینکه بیشتر جامعه کشور آذربایجان را اهل تشیع تشگیل می دهد آنان وهابیت را در این کشور شروع به ترویج آن دادند. در حال حاضر وضیعت اقتصادی آذربایجان بهبود یافته و این کشور نسبت به کشورهای همسایه خود به اندازه کافی توسعه یافته است. بنابراین گروه افراطی از این عامل به طور غیر مستقیم سوء استفاده نموده و ادعا دارند که شیعیان در این کشور در رفاه زندگی می نمایند ولی اهل تسنن در سختی .

با این حال این گونه تبلیغات به عنوان یک نمونه در کشورهای جهان شناخته شده وبه راحتی یک عده را که ساده لوح بوده مورد شستشوی مغزی قرار می گیرند. و بعضی از دولت های اسلامی تسلیم آنان می گردند.و به خاطر اینکه زمین های آذربایجان حاصلخیز بوده  و  منابع زیرزمینی  و نفت و گاز مناسبی دارد مورد توجه گروه داعش قرار گرفته است.

نویسنده ادعا می نماید که ایالت متحده آمریکا به طور مستقیم و فعال در تشگیل گروه های افراطی در آذربایجان نقش دارد. تصادفی نیست که واشنگتن در خیلی از مواقع  برای افزایش دینداری در آذربایجان صحبت به میان می آورد و هر ساله در این کشور بیانیه ای برای اقلیت های مذهبی در آذربایجان صادر می گردد. آنان با استفاده از شیوه های سنتی دولت آذربایجان را مورد انتقاد قرار می دهند . به عنوان مثال در گزارش سال گذشته آذربایجان را در مورد اقلیت های مذهبی در هم ردیف کشور افغانستان قرار دادند.

همچنین با ملاقات سفیر آمریکا با طیف های مذهبی مطرح معلوم می گردد که از طرف کشور آمریکا برای ایجاد گروه های افراطی مذهبی در آذربایجان توجه ویژه ای می گردد. بعنوان مثال در سال گذشته برادران جنگل و جیش ا… اعلام جنگ نمودند.

ایشان هم چنین در مورد اینکه وجود گروهک تروریستی داعش به چه اندازه برای این کشور خطر آفرین است می گوید: در حال حاضر دولت قادر است که به طور جدی اوضاع را کنترل نماید و کارشناسان غربی نیز خطری که وجود داعش برای این کشور می تواند بوجود آورد را در حد صفر متصور می باشند.

مشکلی که از حضور داعش در آذربایجان به نظر می آید بیشتر در شمال این کشور آشکار است زیرا جمیعت اهل تسنن در این مناطق ساکن هستند و همچنین نزدیکی این منطقه به داغستان نیز باعث می گردد که کمک ها و پشتیبانی های زیادی  به این فراد گردد. در سومقائیت نیز وضیعت زیاد رضایت بخش نیست  براساس سرزمین جعرافیایی که آذربایجان در آن قرار گرفته است بسیار پیچیده است بلاخص فعالیت های مجاهدین چچنی که در شمال قفقاز حضور دارند بر روی آذربایجان بسیار تاثیرگذار است. ولی در این گونه مسایل موضع دولت آذربایجان در مورد خطرآفرینی حضور داعش در این منطقه زیاد جلب توجه نمی نماید زیرا آنان عقیده دارند که نمی تواند داعش خطری برای این کشور باشد.

تحلیگر سیاسی روسی در ادامه نوشته های  خود ادعا نموده است که خطرات جدی در این زمینه وجود دارد  وی می گوید که واشنگتن از باکو خواهد خواست که به گروه  ائتلاف علیه داعش ملحق گردد که  از  سوی آذربایجان جواب رد شنید پس آنها نیز به گروه ها افراطی کمک و از آنان پشتیبانی خواهد نمود.

بنابراین با این روش داعش تهدید خود را به صورت آرام  بر علیه آذربایجان شروع خواهد نمود. در آن سوی اقیانوس  در این فکر هستند که با این فشارها می توانند آذربایجان را به این ائتلاف متصل نمود.

ولی در این میان روسیه یک عامل خواهد بود. پس ازبحران اوکراین، واشنگتن در نظر داشت که موضع سخت باکو علیه روسیه را را مشاهده نماید ولی این اتفاق رخ نداد. گرچه آذربایجان و غرب به طور قابل توجهی روابط با یکدیگر را بهبود بخشیده اند و این کشور نقش بسزایی در تامین انرژی اروپا دارد. به نظر می رسد که ظهور حرکت های افراطی در آذربایجان می تواند بر علیه روسیه نیز باشد همانگونه که در شمال قفقاز قدم های در جهت تاسیس گروه های  افراطی و داعش مشاهده گردید اتفاقاتی که در پشت صحنه در حال انجام است را نیز می توان به وضوح مشاهده نمود.

انتهای پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا