آذربایجاناخبار

باکو میزبان اولین دوره بازی های اروپایی 2015

برای اولین بار بیش از 6000 ورزشکار اروپایی در قالب 28 رشته ورزشی به مدت 14 روز با هم به رقابت خواهند پرداخت.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، بازی های اروپایی 2015 باکو از 12 تا 28 ژوئن 2015 (22 خرداد الی 7 تیر) در باکو آغاز خواهد شد. آرم این بازیها شامل سیمرغ، انار و آتش بعنوان سه نشان تاریخی و فرهنگی جمهوری آذربایجان می باشد. همچنین جمهوری آذربایجان قصد دارد مشعل این بازیها نه در کوه المپیای یونان، بلکه در آتشکده سوراخانی باکو روشن شود. طبق اعلام کمیته برگزاری مسابقات،قریب به 6000 ورزشکار در قالب تیم های مختلف اروپایی به آذربایجان سفر خواهند کرد.

سایت رسمی مسابقات “بازی های باکو 2015” اعلام کرده است که این بازی ها در رشته های تیراندازی با کمان ، دو و میدانی ، بدمینتون ، بسکتبال ، بوکس ، قایقرانی ، دوچرخه سواری،جودو،کاراته،شنا،تکواندو،والیبال،کشتی و … و در قالب 20 رشته ورزشی و برای اولین بار برگزار خواهد شد.

طبق اعلام قبلی،محل اصلی این مسابقات ورزشگاه المپیک باکو خواهد بود که گنجایش 68 هزار نفری دارد و با پیمانکاری شرکت ترکیه ای ساخته شده است.

کمیته اصلی این بازی ها(BAOƏK)اعلام کرده است که تمام تلاش خود را برای نزدیکی هر چه بیشتر به استاندارهای اروپایی بکار خواهد بست تا میزبان مناسبی برای ورزشکاران تیم های مختلف باشد.

شهرداری باکو برای آماده سازی این شهر جهت برگزاری هرچه باشکوه تر مسابقات،اقدامات ویژه ای انجام داده است و تمام توان خود را بکار گرفته است. طبق اعلام کمیته بازی ها ، 18 مرکز و ورزشگاه بعد از اتمام بازی ها در اختیار شهروندان و ورزشکاران آذری قرار خواهد گرفت و همین موضوع از نکات مثبت میزبانی مسابقات می باشد.

دولت آذربایجان و شهرداری باکو لایحه های متعددی را در قالب آماده سازی شهر،جهت مسابقات ارائه داده اند و قول داده اند تا قبل از برگزاری مسابقات ، تمامی این لوایح را اجرا خواهند نمود و یک ظرفیت بزرگ توریستی و تجاری برای باکو فراهم خواهند نمود.

تکمیل خطوط مترو و حمل و نقل شهری و بین شهری و همچنین تکمیل یکی از فازهای فرودگاه بین المللی حیدرعلی اف باکو از جمله همین لوایح اعلام شده است.  

البته برخی از مخالفین دولت آذربایجان نیز انتقادهایی در مورد برگزاری بازی ها و هزینه های سنگین زیرساخت های بازی ها داشته اند به عنوان مثال برخی معتقد بودند که قبول تمامی هزینه های هنگفت این بازی ها ، زمانی از سوی دولت آذربایجان صورت گرفته بود که قیمت نفت بالای 100 دلار بود؛ اما اکنون که قیمت نفت به پائین تر از قیمت آن روزها رسیده است و این در حالی است که دولت آذربایجان نیز هزینه های کلانی برای احداث 18 مجموعه ورزشی و سایر زیرساختهای لازم برای برگزاری مسابقات انجام داده است به عنوان مثال هزینه 500 میلیون دلاری ساخت استادیوم 68هزار نفری ملی در باکو تنها یک از هزینه هایی است که زیر تیغ منتقدین قرار گرفته است.

به دلیل همین هزینه ها نیز برخی حاشیه ها برای کمیته مسابقات ایجاد شده است چرا که علاوه بر برگزاری چندین تجمع ضد دولتی با شعارهای اقتصادی در باکو ، زمزمه هایی نیز مبنی بر عدم شرکت برخی کشورهای اروپایی با تیم های اصلی خود در مسابقات باکو مطرح شده است که این مسائل در کنار برخی اخبار تائید نشده مانند مشکلات فنی ورزشگاه المپیک تازه افتتاح شده باکودست اندرکاران مسابقات را با مشکل مواجه کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا