آذربایجاناخبارروسیهقره باغ

نظرات کارشناسان سیاسی در خصوص شروط روسیه در آتش بس قره باغ

با تهاجم نیروهای نظامی ارمنستان به مواضع آذربایجان جنگ چهار روزه در اطراف قره باغ کوهستانی صورت گرفت و با دخالت روسیه نیز قرار داد آتش بس میان دو کشور به امضا رسید
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از  روزنامه بیزیم یول؛با تهاجم نیروهای نظامی ارمنستان به مواضع آذربایجان جنگ چهار روزه در اطراف قره باغ کوهستانی صورت گرفت و با دخالت روسیه نیز قرار داد آتش بس میان دو کشور به امضا رسید.
به دنبال امضاء قرارداد آتش بس، سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و سپس مدوداف نخست وزیر روسیه به آذربایجان سفر نموده و با مقامات بلند پایه کشور به گفتگو پرداختند.
کارشناسان مسایل سیاسی می گویند که طرف روسیه برای حل و فصل مناقشه قره باغ کوهستانی در برابر آذربایجان ۴ شرط گذاشته است که عبارتند از:
۱- عضویت آذربایجان در اتحادیه ارواسیا و سازمان پیمان امنیت جمعی؛
۲- استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه در قره باغ کوهستانی؛
۳- نظارت بر همه مرزهای آذربایجان؛
۴- راه ندادن نیروها و کشورهای بیگانه به دریای خزر.
صلح الدین اکبر کارشناس مسایل سیاسی در این خصوص می گوید: « رضایت به استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه در قره باغ کوهستانی ممکن است با از دست داده شدن تمامی استقلال آذربایجان ختم شود. به همین خاطر آذربایجان باید در این خصوص خیلی هشیار باشد. همانطوریکه سالهای طولانی اعلام شده، تا زمانی که روسیه در منطقه قفقاز جنوبی به دنبال منافع سیاسی و نظامی خود باشد، این نوع مناقشات قابل حلّ نخواهد بود. بطور کلی رفت و آمدهای مقامات بلند پایه روسیه به دنبال جنگ چهار روزه نشان می دهد که پشت پرده جنگ اخیر نیز روسیه قرار دارد و ارمنستان نیز با دستور و حمایت روسیه دست به حمله زده است…».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا