اخبارترکیه

دبیرکل حزب حق و آزادی ترکیه در تصادف رانندگی جان باخت

دبیرکل حزب کردی حق و آزادی ترکیه طی تصادف رانندگی در جاده منتهی به آدانای ترکیه جان خود را ازدست داد

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، فهمی دمیر، دبیرکل حزب حق و آزادی  (HAK-PAR)،  در جریان تصادف جاده ای جان باخت. فهمی دمیر با ماشین خود در جاده پوزانتی به سمت شهر آدانا در حال حرکت بود که با ماشین دیگری تصادف کرد و در این حادثه غیر از فهمی دمیر یک نفر دیگر نیز جان باخته است. گفته میشود شخص دیگر شهروند کشور استرالیا است.

وی از زمان تاسیس حزب حق و آزادی تا سال ۲۰۱۴ معاونت این حزب را برعهده داشت که سال گذشته به سمت دبیرکلی این حزب انتخاب شده بود.

قبل از فهمی دمیر، کمال بورکای نویسنده و سیاستمدار نامدار کُرد ریاست این حزب را برعهده داشت.

فهمی دمیر کیست؟

فهمی دمیر دبیر کل حزب حق و آزادی (HAK-PRA) سیاستمدار کرد ترکیه در ۱۹۵۷ در منطقه جهان بیلی از استان قونیه به دنیا آمد. در آکادمی علوم تجاری اسکی شهیر از رشته اقتصاد فارغ التحصیل شده و به عرصه سیاسی ترکیه وارد شد. در روزهای دانشجویی فعالیت های زیادی در نشریه های دانشجویی داشت. در دهه ۹۰ میلادی یکی از معدود سیاستمداران کردی بود که در چارچوب قانون اساسی ترکیه به فعالیت های سیاسی خود در جهت حقوق کردهای ترکیه ادامه می داد. دمیر یکی از بنیانگذاران حزب کار خلق ترکیه (HEP) بوده و بارها به پارلمان ترکیه راه یافته بود. بعد از انحلال حزب کار خلق، حزب دموکراسی (DEP) را به همراه سیاستمداران کرد ترکیه تاسیس کرد و سال ها در سمت معاون دبیر کل این حزب کار کرد. بعد از این حزب یکی از اعضای موسس حزب دموکراسی و تغییر (DDP) شد و تا انحلال این حزب رئیس حزب را بر عهده داشت. بعدها از اعضای اصلی حزب صلح و دموکراسی (DBP) به حساب می آمد و تا تاسیس حزب حق و آزادی (HAK-PAR) رئیس حزب بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا