آذربایجاناخبارروسیه

خطر داعش در قفقاز

دختری 20 ساله آذری که دانشجو بوده  به صورت داوطلبانه به ترکیه رفته و از آنجا به گروه داعش برای جهاد نکاح پیوست .

 

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پابلیکا.آذ، خطر داعش کم کم منطقه قفقاز را بدلیل پیوستن جوانان این منطقه به این گروه تهدید می کند و این خطر را  سازمانهای اطلاعاتی روسیه و به خصوص کشور آذربایجان احساس می کنند.

مسئول پیشگیری از افراط گرایی در داغستان “نوروز اوا”  تحقیقی از مردم درباره پیوستن زنان به گروه داعش و خطرات این گروه انجام داده است .

امروزه صدها تن از جوانان از خانه های خود فرار کرده و به این گروها در کشورهای سوریه و عراق و افغانستان می پیوند. دو برادر که در مسابقات ماراتن بوستون اقدام به انجام عمل تروریستی کرده بودند از این گروه جوانان بودند.

این محقق در تحقیق خود در مرکز مطالعاتی از مردها و زنها به این نتیجه  رسیده است  که آنها حاضر هستند که برای عقیده خود جان خود را فدا کنند.

 این مرکز این  خبر را  داد که این گروه به صورت اینترنتی به صورت فعال تلاش کرده و جوانان را به این گروهها عضو گیری می کنند و سازمانهای اطلاعاتی در دوسال گذشته اقدام به دستگیری گسترده این گروهها در کشور کرده است  .

گروه داعش برای تشویق جوانان به پیوستن به این  گروه از طریق پخش فیلم ویدیویی و تشویق آنها با دادن 500 دلار و تامین نیازهای اولیه ،  آنها را اغفال کرده و به این ترتیب جذب می نمایند. 

چند روز پیش یک دختر 20 ساله پس از ترک خانه و رفتن به باکو و از آنجا به ترکیه به گروه داعش در  سوریه پیوست  . نوروزاوا  این طور بیان کرد که در حال حاضر حدود 86 نفر از جوانان ما به این گروه پیوسته اند.

برخی دیگر نیز  مانند یک جوان 25 ساله  روسی که در  آموزش و پرورش فعالیت می کرد  تمام دارایی خود از جمله  یک خانه ویلایی و ماشین خود  را برای پیوستن به گروه داعش فروخت و با هزاران یورو سرمایه برای کمک به داعش عازم شد. این محقق درباره خطر این گروههای افراط گرا از خانواده خود مثالی می زندکه در سال 2008 دو برادر کوچک او بنام های رامیل و رومیل جذب گروههای تند رو شده که پس از مدتی بر اثر درگیری پلیس با این گروه تروریستی هر دو برادر او کشته شدند.در حال حاضر بزرگترین تهدید برای کشور روسیه گروه داعش می باشد ودلیل این امر پیوستن تعداد زیادی از جوانان قفقاز شمالی به این گروهها می باشد و این تهدید نیز می تواند به سوی کشوهای قفقاز جنوبی نیز از  جمله کشور آذربایجان به حساب آید و این درحالی است که اروگانهای امنیتی برای جلوگیری کردن از این امر تمام تلاش خود را می کنند ولی نمی  توان به این گونه کارها امید داشت.

انتهای پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا