آذربایجاناخبارعمومیقفقاز جنوبیقفقاز شمالی

خبرگزاری رسمی آذرتاج جمهوری آذربایجان/ مناسبات باکو – تل آویو بیش از پیش توسعه خواهد یافت

خبرگزاری رسمی آذرتاج جمهوری آذربایجان با انتشار ترجمه مقاله روزنامه جروزالم پست تحت عنوان « چرا اسراییل انتخاب خود را بر روی جمهوری آذربایجان حفظ کرده است؟» به نقل از آن نوشت : « تهران در کل دنیا به عنوان حامی مسلمانان مظلوم و محروم ظاهر می شود، اما در مناقشه قره باغ، ایران در مقابل جمهوری آذربایجان که اکثر مردمش مسلمان است و با ایران ۶۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد، در کنار ارمنستانِ مسیحی مذهب قرار دارد.»
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،آذرتاج به نقل از مقاله «آریه گوت» ، رییس سازمان «طرح های بین المللی برای جامعه» اسراییل در روزنامه جروزالم پست نوشت : « پس همبستگی دینی کجاست؟ چرا خواه خامنه ای ، رهبر روحانی ایران و خواه روحانی ، رییس جمهوری این کشور ، ارمنستان را که ۲۰ درصد از اراضی کشور برادر،جمهوری آذربایجان را اشغال کرده و چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر تخلیه اراضی اشغالی آذربایجان را اجرا نمی کند، محکوم نکرده اند؟ آنها چرا نسل کشی خوجالی را به رسمیت نشناخته اند؟ در این مورد، نمی توان سخنان داهیانه لرد پالمرستون را یادآوری نکرد. او می گوید: « ما دشمنان دائمی و دوستان دائمی نداریم، ما منافع دائمی داریم.» متاسفانه امروز این سخنان واقعیات خشن مناسبات بین المللی است و جمهوری آذربایجان نیز باید این را درک کند.»
آریه گوت در این مقاله مفصل با برشمردن عواملی که موجب نزدیکی جمهوری آذربایجان و اسراییل به همدیگر شده، افزوده است : « دولت اسراییل از موضع عادلانه جمهوری آذربایجان حمایت می کند و خواستار حل مناقشه قره باغ کوهستانی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان صرفا براساس اصول حقوق بین المللی و تمامیت ارضی دولت هاست. در این شرایط ژئوپلتیک پیچیده، حمایت اسراییل ، شریک استراتژیک و مهم آذربایجان در خاورمیانه، از موضع عادلانه جمهوری آذربایجان بی نهایت مهم و ضروری است. به نظر من، اسراییل باید همواره به مناسبات دوستانه اش با جمهوری آذربایجان که رهبر قفقاز جنوبی است، ارزش والایی قایل شود و آن را توسعه دهد و برای جلوگیری از دور شدن جمهوری آذربایجان از اسراییل ، به هیچ نیرویی اجازه ندهد به این مناسبات زیان وارد کند.»
آریه گوت ، نویسنده این مقاله افزوده است : « به تعبیر دوست من، میلیخ یِودایوف ، رییس جمعیت یهودیان کوهستانی جمهوری آذربایجان ، واقعیت زندگی کنونی یهودیان در جمهوری آذربایجان، مشابه یک خواب است. میلیخ یودایوف گفته است: « تصورش را بکنید: حکومت یک کشور مسلمان میلیون ها دلار خرج کرده و برای ساکنان یهودی ، کنیسه ای زیبا ساخته است، در این کشور مسلمان، از یک یهودی به عنوان قهرمان بزرگ ملی تجلیل می کنند. در آذربایجان، زندگی واقعی ما یهودیان این گونه است.»
نویسنده این مقاله افزوده است :«به نظر من در چشم انداز آینده، مناسبات دوجانبه در تمامی بخش ها، بیش از این توسعه خواهد یافت و در مسیری رو به بالا پیش خواهد رفت و این نیز درصحنه بین المللی برای هر دو دولت موفقیت به بار خواهد آورد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا