اخبارارمنستانتحليل هاترکیه

آيا ايروان – آنكارا به بازي هاي ديپلماسي خود باز مي گردند ؟

نلعبنديان در مراسم  توديع  اردوغان دنبال سوال و جواب هاي در مورد كشورش مي باشد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، نقشه راهي را كه آمريكا از آن  حمايت مالي كرده بود مي تواند فعاليت خود را  در 28 آگوست شروع كند. و آيا آذربايجان به صورت تصادفي و ناخودخواسته سخنران خود را انتخاب خواهد كرد ؟

در چندمين انتخاب آزاد مردم تركيه طيب اردوغان را به عنوان رئيس جمهور خود انتخاب كردند . و در زمان برگزاري مراسم توديع و معارفه  اردوغان احتمال اين وجود دارد كه اتفاق بزرگي بيفتد و در طول تاريخ اين اتفاق در ذهن ها باقي بماند .ولي بايد منتظر اتفاقات بود .

كشور تركيه به بسياري از كشورهاي كه با آنها در ارتباط است دعوت نامه رسمي فرستاده و به اين مراسم دعوت كرده است . اما دراين ميان دعوت كشور اشغالگر ارمنستان تعجب همه را وا داشته است و دولت ارمنستان نيز اين امر راتاييد كرده است كه به صورت رسمي نام آمده است. و رييس جمهور ارمنستان وزير امور خارجه خود نعلبنديان را به اين مراسم خواهد فرستاد .اين عمل درست عكس عمل را نشان مي دهد چون رئيس ج ارمنستان جهت تبريك اين پيروزي به اردوغان نه تنها زنگ نزده بلكه از طريق پيامك يا همان تلگراف ارتباط برقرار كرده است و اين مغاير روابط ديپلماسي بين دو كشور است .با وجود اينگونه روابط و گفت و گو ها بين دو كشور روابط خوبي برقرار است. و سوق دادن ارمنستان خود را از روسيه به سمت غرب باعث مي شود كه اين كشوراز گوشه نشين خارج گردد و دركل براي كشور ارمنستان مثبت مي باشد . شايد پس از اين اتفاق بين دو كشور رابطه صميمي برقرار گردد ولي كشور تركيه در اين كارپيش قدم شده و در بازگشايي مرزهاي خود رو به جلو حركت مي كند . اما نرفتن ساركسيان (رييس جمهور ارمنستان ) نشان از اين است كه قدرت داخلي و پايه هاي حكومت چقدر به وجود او وابسته است و مردم را زياد سردگم نمي كند . سخنراني رئيس جمهور ارمنستان كه دريكي از مراسمات گفته بود 100 سال پيش ارامنه ها نسل كشي شده اند ،اردوغان در جشني كه در ارمنستان برگزار شده بود مانور سياسي در باره اين سخن  داده بود و بر همين اساس نماينده فرستاده شده ارمنستان داراي پيام هاي خواهد بود و نماينده ارمنستان صحبت هاي را انجام خواهد داد . و آيا رئيس جمهور تركيه در مورد نسل كشي 100 سال پيش ارامنه سخنراني خواهد كرد يا نه ؟

وزير خارجه ارمنستان درباره بازگشت خود به تركيه اين پاسخ را مي دهد كه جواب اين امر مي تواند براي مدتي محرمانه بماند . جواب هاي رئيس جمهور تركيه براي سوال هاي فرستاده ارمنستان مي تواند حتي براي همه موارد دوكشور مفيد باشد يانه . و براي برپا داشتن روابط سياسي و خارجي بين دوكشور حتما بايد جواب قانع كننده وجود داشته باشد. تسليت نگفتن در مورد نسل كشي درمراسم 28 آپريل سال جاري توسط حاكميت فعلي تركيه نا تمام ماندن بازي ديپلماسي بين دوكشور ،مي تواند به يك اتفاق بزرگي بين دو كشور تبديل گردد.رئيس جمهور جديد تركيه در اقدامات اوليه خود اقدامات مناسبي را انجام داده است و باعث افزايش تبادلات مرزي بين دو كشور و هم چنين افزايش روابط سياسي بين دو كشور شده است و با اين وجود از وضع كنوني نمي تواند از وضعيت و سياست اردوغان  در آينده پيش بيني كرد . بازي سياسي آمريكا در نشست درباره راه بزرگ تبادلاتي قفقاز ، در بين دو كشور باعث شده است كه از طرف روسيه فشارهاي وارد گردد و در اين خصوص نمايندگان كشورها در رابطه با ارتباطات كشورها در راه بزرگ قفقاز  بخصوص روسيه باعث رو به جلو رفتن اين ارتباطات شده است . و در اين بين كشور تركيه مي توان از ننگ 100 ساله كشتار ارامنه راحت باشد واز تهمت هاي اتحاديه اروپا كم گردد و در رابطه با قره باغ ارمنستان توسط هم پيمان خود آمريكا امتيازي مثبتي بگيرد .حال مانده كه آذربايجان در اينجا چه جايگاهي را بدست بياورد و عواقب، روسيه اشغال گر برود به جهنم چه چيز خواهد شد . واين طور به نظر مي رسد كه باكو و آنكارا از نزديك درباره ديدگاههاي مشترك براي پيش برد روابط سياسي چه حركت هاي را انجام خواهند داد. اما اين واقعيت وجود دارد كه الهام علي او در مراسم اردوغان شركت نخواهد كرد و نماينده خود رئيس مجلس جمهوري آذربايجان اقتاي اسد او  را براي اين مراسم خواهد فرستاد.

نكته مبهم دوم اين مراسم اجراي اين مراسم در 28 آگوست است .

انتهای پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا