آذربایجاناخبارعمومی

علی اف خواستار برگزاری اجلاس آتی اوپک در باکو شد

الهام علی اف ، رئیس جمهوری آذربایجان، از کشورهای عضو و غیر عضو اوپک دعوت کرد اجلاس آتی خود را در باکو برگزار کنند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری رسمی ‘ آذرتاج ‘، «پرویز شاهبازاف» وزیر انرژی جمهوری آذربایجان امروز ( شنبه ) در چهارمین اجلاس وزیران کشورهای عضو و غیر عضو اوپک در وین، دعوت علی اف برای برگزاری اجلاس آتی این نهاد بین المللی در باکو را به حاضران ابلاغ کرد.
وزیر انرژی جمهوری آذربایجان افزود: حضور در اجلاس آتی باکو، برای همه حاضران فرصت بسیار مناسبی برای دیدن جاذبه های باکو بعنوان مکان تاریخی صنعت نفت جهان خواهد بود.
شاهباز اف طی سخنانی در این اجلاس اعلام کرد که جمهوری آذربایجان بعنوان یکی از کشورهای غیر عضو به تعهدات خود در برابر سازمان کشورهای صادر کننده نقت – اوپک – پایبند است.

** اهدا عکس قدیمی ترین دکل نفت جهان به اوپک

وی با اشاره به سابقه استخراج نفت در جمهوری آذربایجان اظهار داشت : استخراج نفت با روش های صنعتی برای نخستین بار در جهان، در سال ۱۸۴۶ میلادی در باکو انجام گرفته است و از آن روز مرحله جدید صنعت نفت آغاز شده و در حال حاضر نیز با موفقیت ادامه دارد.
هیات جمهوری آذربایجان در این اجلاس همچنین تابلویی از عکس دکل نفتی منطقه »بی بی هیبت» باکو که گفته می شود قدیمی ترین دکل نفتی جهان است را رو نمایی و به اوپک اهدا کرد.
کشورهای عضو اوپک ۳۰ نوامبر سال ۲۰۱۶ میلادی در خصوص کاهش روزانه ۱٫۲ میلیون بشکه حجم استخراج نفت و تعیین سقف مجموع استخراج ۳۲٫۵ میلیون بشکه در روز به توافق رسیدند.
دهم دسامبر همان سال میان کشورهای عضو اوپک و ۱۱ کشورغیر عضو از جمله جمهوری آذربایجان توافقنامه کاهش ۵۵۸ هزار بشکه مجموع استخراج روزانه نفت امضا شد.
در جلسه ۲۵ ماه می سال ۲۰۱۷ میلادی شورای وزیران اوپک توافق در باره تمدید مدت توافقنامه میان کشور های عضو این سازمان و کشورهای غیر عضو در باره کاهش حجم تولید روزانه نفت تا اول سه ماه سال ۲۰۱۸ میلادی ، حاصل شد.
توافق حاصله در این زمینه اخیرا تا اواخر سال جاری میلادی تمدید شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا