آذربایجاناخبارعمومیقره باغقفقاز جنوبی

رقابت اتحادیه اروپا و روسیه در صفحه شطرنج جمهوری آذربایجان

بروکسل و مسکو هرکدام سعی دارند به نحوی جمهوری آذربایجان را به عنوان مهمترین واحد سیاسی قفقاز جنوبی با خود هم قطار کنند و مهمترین شرط آذربایجان در این میان حل مناقشه قره باغ در چارچوب تمامیت ارضی این کشور است.

 به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،مهمترین رویداد هفته گذشته برای جمهوری آذربایجان برگزاری نشست، همکاری مشترک اتحادیه اروپا و آذربایجان در بروکسل بوده است. در این نشست به ریاست ائلمار ممدیاراف و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیام های مهمی میان طرفین رد و بدل شد.

فدریکا موگرینی در این نشست از جمع بندی نهایی توافقات صورت گرفته بین جمهوری آذربایجان و اتحادیه اروپا خبر داده و افزود: این توافقات همکاری های دوجانبه را بیش از پیش تقویت خواهد کرد.مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ارتباط با مناقشه قره باغ نیز گفت: این مناقشه در چارچوب حقوق بین الملل و با راه حل سیاسی باید حل و فصل شود. در این راستا اتحادیه اروپا از تمامیت ارضی و یکپارچگی سرزمینی جمهوری آذربایجان حمایت می کند.

ائلمار ممدیاراف، وزیر امور خارجه آذربایجان نیز در این نشست اظهار داشت: دیدار های منظمی میان آذربایجان و اتحادیه اروپا صورت می پذیرد و این دیدارها افق های جدیدی را در روابط فی مابین برای هر دو طرف باز خواهد کرد.

وی با اشاره به سهم ۴۶ درصدی اتحادیه اروپا در معاملات تجاری با کشورش افزود: طی ده سال گذشته حجم سرمایه گذاری کشورهای عضو اتحادیه اروپا در صنایع نفتی و غیر نفتی جمهوری آذربایجان از ۲۰ میلیاد دلار فراتر رفته است.

وزیر خارجه آذربایجان با یادآوری همکاری های آذربایجان و اروپا در زمینه انرژی تاکید کرد: ما به منظور تنوع بخشی به منابع و مسیرهای انتقال انرژی با همکاری اتحادیه اروپا در پروژه “کریدور گاز جنوب” به دنبال تحکیم و تقویت همکاری ها با اتحادیه اروپا هستیم.

با توجه به اظهارات وزیر خارجه جمهوری آذربایجان و فدریکا موگرینی می توان گفت؛ مناسبات میان اتحادیه اروپا و آذربایجان به سطح بالاتری ارتقا پیدا کرده است و با این حساب امضای قرارداد استراتژیک میان طرفین دور از ذهن نیست.

در این میان مسلما مطالبه طرف آذربایجانی در ارتباط با اراضی اشغالی قره باغ نیز در این ظرف خواهد گنجید و به عبارتی توپ الان در زمین باکو است.توافقات احتمالی نیز در این زمینه بی تردید پس از انتخابات ریاست جمهوری انجام خواهد گرفت، زیرا در این برهه حساس به نظر می رسد جمهوری آذربایجان اجازه برهم خوردن توازن قوا میان روسیه و اتتحادیه اروپا را نخواهد داد.

ایجاد گروه دوستی آذربایجان در پارلمان اتحادیه اروپا از دیگر پالس های مثبتی بود که هفته گذشته از سوی اروپایی ها به آذربایجان داده شد. نقطه مقابل این حرکت، وعده کاهش وابستگی اتحادیه اروپا به گاز روسیه با انتقال گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به اروپاست و در این راستا بهره برداری از پروژه “تاناپ” یکی از موضوعات مهم نشست اتحادیه اروپا و آذربایجان بوده است.

اما انتظار می رود در اردوگاه روس ها نیز پس از انتخابات ریاست جمهوری پیشرو، اتفاقات خاصی روی داده و مواضع مسکو در قبال جغرافیای پساشوروی، اتحادیه اقتصادی اوراسیا، و موضوع عضویت جمهوری آذربایجان در این اتحادیه نیز شفاف تر شود.

شکی نیست که جمهوری آذربایجان سال هاست منتظر موضع شفاف مسکو در قبال اشغال بیست درصد از اراضی خود و نیز تایید رسمی تمامیت ارضی این کشور از سوی روس هاست. جمهوری آذربایجان سال هاست که از جدی نبودن روس ها در حل مناقشه قره باغ گله مند است. اما اینبار بازی سیاسی مسکو و بروکسل به نقطه حساسی رسیده است و فرمول همقطار شدن جمهوری آذربایجان با هریک از طرفین دعوا (بروکسل یا مسکو) از مدت ها پیش مشخص شده است. “و این فرمول چیزی نیست جز حل عادلانه مناقشه قره باغ در چارچوب تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان”. در این ارتباط نیز باید روسیه دست پیش را بگیرد چون به نظر می رسد انتخاب باکو کماکان کرملین است.

منبع:آناج

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا