آذربایجاناخبار

حمایت حزب اسلام جمهوری آذربایجان از گزارش کمیته آزادی های دینی

“اگر واقعا در کشور یک تهدید دینی وجود دارد، آن زمان ما هم برای جلوگیری از آن آماده هستیم”

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،کمیته آزادی های دینی در امریکا (USCIRF) در گزارش اخیر خود از وضعیت آذربایجان اعلام کرده است که در آذربایجان 51 زندانی دینی وجود دارد. براساس این گزارش آذربایجان از لحاظ آزادی های دینی همراه با کشورهای افغانستان،کوبا،قزاقستان و . . . در سطح دوم قرار گرفته است.

کترون کوزمان تحلیل گر ارشد این کمیته اظهار داشته است؛ صرفنظر از بیانیه های حاکمیت آذربایجان در زمینه تحمل پذیری دینی در آذربایجان، در چند سال اخیر آزادی های دینی در این کشور کاهش یافته است. در مدت زمان بررسی و تجمیع گزارشات (آوریل 2013 تا آوریل 2014) فعالیت چندین تشکل دینی متوقف شده و شهروندان زیادی بخاطر فعالیتهای دینی بازداشت و یا جریمه شده اند. در این سند آمده است که حاکمیت آذربایجان در سال 2009 قوانین سخت گیرانه و محدود کننده تری در زمینه دینی بکار گرفته است و در ادامه آن میزان جرایم مرتبط با فعالیتهای دینی نیز افزایش یافته است.(در سالهای 2010 و 2011)

فعالیتهای غیررسمی دینی ممنوع شده و نظارت های شدیدی بر فعالیتهای گروه های رسمی دینی انجام می پذیرد.

در بهار 2014 ، مجلس ملی آذربایجان نیز به بهانه مبارزه با تندروی دینی، تغییراتی در قوانین دینی و تشکلهای مردم نهاد کشور انجام داده است. بدلیل نقض قوانین در سال 2010 هم ، جریمه تا 16 برابر افزایش یافته است.

در این گزارش همچنین به اعلام ممنوعیت حجاب از سوی وزارت تحصیل آذربایجان با بهانه استفاده از پوشش یکسان در سال 2010 نیز اشاره شده و در ادامه آن به بازداشت 72 نفر از اسلامگرایان در سال 2012 در اعتراض به این اقدام نیز اشاره شده است. در این سند همچنین اسامی 51 نفر زندانی که از آگوست 2011  بخاطر موضوعات دینی در آذربایجان بازداشت و زندانی شده اند نیز درج شده است. در این لیست نام 31 زندانی حجاب، 10 نفر از اعضای سایت آزادخبر که بخاطر موضوعات دینی بازداشت شده اند، 6 دیندار از ماسالی بخاطر مندرجات سایت خبر44(مترجم=جنوب نیوز) ، طالع باقرزاده و آبگول نعمت اوغلو سلیمان اف نیز موجود می باشد.

کوزمان همچنین در گزارش خود چنین آورده است که حاکمیت آذربایجان مدعی ممانعت از ایجاد گروه های تندروی دینی می باشد که تحت تاثیر مبلغین خارجی فعالیت می کنند.

بدین ترتیب تحلیل گران مستقل چنین اظهار می دارند که حاکمیت آذربایجان با اجرای نمایشهای دروغین به غرب، همه چیز را بزرگ جلوه می دهد.

حاج الچین مناف اف رهبر موقت حزب اسلام آذربایجان با اعلام نظر مثبت خود از گزارش اخیر کمیته مذکور و همچنین تاکید بر اینکه اسلامگرایان همیشه خواستار خوشبختی و تعالی دولت آذربایجان هستند، اظهار داشت:”اگر واقعا در کشور نوعی تهدید در زمینه دین وجود دارد، پس در آن موقع ما هم به منظور مبارزه با آن آماده هستیم. چرا باید تهدیدهای غیرواقعی بوجود آید؟ ما در راه ملت و دولت خود آماده مقابله با هرگونه تحرک برعلیه اسلام و ملتمان هستیم. اما نباید قشر دیندار را بعنوان یک تهدید برای مردم معرفی کنند. در حال حاضر لایق ترین اشخاص مردم در زندان بسر می برند. اگر به زندگی شخصی و اجتماعی آنها نگاهی بیافکنیم ، خواهیم دید که ایشان چطور شخصیتهایی هستند. حاج محسن صمداف،آبگول سلیمان اف،طالع باقرزاده در بین مردم صاحب نفوذ و محبوبیت هستند. زندانی کردن آنها به هیچ وجه کاری منطقی نیست. “

حاج الچین مناف اف ضمن اشاره به جنایات اخیر داعش که نام برخی از شهروندان آذری نیز مابین آنها مشاهده می شود اظهار داشت که “چه زمانی این افراد به کشور بازخواهند گشت؟ و چه کسی می تواند در خصوص حضور کامل آنها در بین مردم بطور کامل ضمانت بدهد. همین اشخاص می تواند بعنوان یک تهدید واقعی برای مردم تلقی شود. اما اگر ملت سالم باشد و قشر دیندار در زمان مناسب خود این اشخاص را به سمت خود بکشد ، قادر به راهنمایی یک توده عظیم مردمی خواهد بود. بدین منظور نیز نباید نمایندگان این قشر دیندار در زندان باشند.”

انتهای پیام/د

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا