آذربایجاناخبارروسیهقره باغ

حلیل‌گران سیاسی منطقه مدعی شدند؛ فصل بهار جنگ جدیدی در قره‌باغ پدید می‌آید

مواضع غیر سازنده ارمنستان، جدی‌ترین مراکز تجزیه و تحلیل جهان را به پیش بینی قطعی جهت رخداد جنگ جدید در بهار پیش رو، سوق می‌دهد.
با توجه به وضعیت اخیر در جبهه درگیری خط تماس، تحلیل‌های پیرامون مناقشه قره باغ نشان می‌‌دهد هنوز هم احتمال حل و فصل مسالمت آمیز این مسئله بسیار کم است. دلیل آن نیز انحرافات مقامات ارمنی و فرار ارمنستان از روند مذاکرات و همچنین مواضع غیر سازنده از سوی این دولت اشغالگر عنوان می‌‌شود.
این نیز امری طبیعی است که پیش بینی‌ها در عرصه نظامی برای حل مشکلات توسعه یافته در این مجرای درگیری نیز افزایش یابد. از این رو قرار وقوع جنگ در روزهای آینده دور از انتظار نخواهد بود.

“توماس دِ وال ” سیاستمدار با نفوذ و محقق “موسسه کارنگی”احتمال آغاز جنگی دیگر در ماه های آینده فصل بهار را اعلام کرده است؛ وی همچنین بی‌‌تاثیر بودن نقش کرملین به عنوان نفودی قدرتمند در منطقه، در جلوگیری از این درگیری‌ها را ابراز داشته است.
به اعتقاد این کارشناس، نقش روسیه در مسئله قره باغ بیش از اندازه اغراق آمیز جلوه داده می‌شود که از این رو، توانایی مسئولیت رسیدگی و حل مناقشه توسط روسیه تنها یک توهم است.
تحلیلگران سیاسی در منطقه، با خاطرنشان کردن، افزایش نظرات منفی در ارمنستان علیه روسیه و نیز مداخله‌های تاریخی روسیه در امور آذربایجان، هر دو کشور درگیر در قره باغ نگرشی شبهه برانگیز و بی‌اعتماد نسبت به روسیه را پیش می‌برند.
این کارشناسان تنها، راه حل‌های موجود و صلح آمیز بین دو کشور را مورد بررسی قرار می‌دهند. راه حل‌ها و امکان‌های مسالمت آمیزی که ارمنستان حاضر به استفاده از این فرصت‌ها نیست. آنها با اشاره به عدم حمایت اجتماعی ارامنه از مذاکرات صلح آمیز در ارمنستان، عملیان نظامی و جنگی در این منطقه را راه حلی خطرناک عنوان می‌کنند، چراکه آغاز وضعیت پرتنش دیگری شبیه به ماه آوریل 2016 پیش رو خواهد بود.

“ریچارد کیراکوسکان ” مدیر عامل مرکز مطالعات منطقه واقع در ارمنستان نیز طی اظهاراتی از افزایش احتمال و موجود بودن امکان‌ها برای عملیات جنگی در ماه‌های بهار سخن گفته است. وی بهار را بستری مناسب با شرایط جنگی از نظر آب و هوا و به کار گیری سیستم‌ها و سلاح‌های جدید عنوان کرده است.
به نوشته سایت “lra­gir.com ” ارمنستان، قره باغ برای آغاز جنگی دوباره آماده می‌شود. یعنی ارمنستان در حال آماده شدن برای سناریوی توسعه در حوادث جدید جبهه درگیری می‌باشد.
به زبان دیپلماتیکی، آذربایجان برای آزادسازی اراضی خود به نیرو و قدرت متوسل خواهد شد و این قدرت می‌تواند سبب لغو مذاکرات انجام یافته تاکنون و طرح موضاعات در این راستا از نقطه صفر باشد.
ارمنستان، آشکارا اعلام می‌کند که در حال انتظار برای پیروزی‌های هرچه بیشتر آذربایجان در جنگ پیش روست. چرا که آذربایجان چه از نظر مساحت و قدرت حکومتی کشور و چه از نظر نظامی خیلی پیشرفته تر از ارمنستان می‌باشد. از طرفی دیگر ارتش آذربایجان در مقایسه با ارتش ارامنه عملیات و کارهای گسترده‌ای را انجام داده است.

همانطور که خبرها در روزهای اخیر نشان داد؛ الهام علی اف در بازدید از منطقه پیره کشکول و افتتاح اردوگاه نظامی، پروسه ساماندهی ارتش را به عنوان سیاست دولتی آذربایجان بیان کرد.
اکنون با پیشبرد سیاست‌های ارمنستان و فرافکنی های این دولت اشغالگر در خصوص مواضع مبرهن برای حل مسالمت آمیز مناقشه، ایروان باید منتظر مغلوبیت‌های بزرگ در چند ماه آینده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا