اخبارترکیه

ادامه بازداشت‌ ها در ترکیه بر سر رسوایی ارسال سلاح به سوریه

تصویری از نقطه مرزی که قرار بود محموله‌های سازمان اطلاعات ترکیه از آنجا به دست گروه‌های تروریستی در سوریه برسد.
به گزارش قفقاز به نقل از پرس تی وی، دولت ترکیه سه افسر نظامی را در ارتباط با رسوایی ارسال محموله‌های سلاح از مرز این کشور برای تروریست‌ها در سوریه، بازداشت کرده است.
دادگاه استانبول پس از بازجویی ۱۰ ساعته از این افسران تصمیم گرفت سرلشگر ابراهیم ایدین، فرمانده نیروهای هنگ مرزی ترکیه، سرتیپ حمزه جلاب اوغلو و سرهنگ بازنشسته برهان الدین جهانگیر اوغلو را به اتهام فاش کردن اسرار کشور، جاسوسی، اقدام برای براندازی نظام و پیوستن به یک گروه «تروریستی» تحت رهبری فتح الله گولن بازداشت کند.
محمد فتح‌الله گولن، واعظ، نویسنده و شخصیت مذهبی اهل ترکیه در تبعید است و در پنسیلوانیای امریکا زندگی می‌کند. رئیس جمهور ترکیه گولن و طرفدارانش را به توطئه برای سرنگونی حزب عدالت و توسعه متهم می‌کند، اتهامی که گولن آن را رد می‌کند.
طی دو روز گذشته محمود تنال، نمایندۀ حزب جمهوریخواه خلق ترکیه بار دیگر تاکید کرد محموله‌هایی که در ژانویه سال گذشته توقیف شد به سازمان اطلاعات ترکیه تعلق دارند و این محموله‌ها قرار بود تسلیحات و مهمات نظامی را به گروه تروریستی داعش و سایر گروه‌های تکفیری در خاک سوریه برساند.
تنال گفت: «حکومت حزب عدالت و توسعه با بهانه تراشی و خلق اتهامات از جمله فاش کردن اسرار دولتی سعی دارد روی جنایت‌های خود سرپوش بگذارد.»
پیشتر مقامات دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه سه دادستانی را که دستور توقیف این محموله‌های را داده بودند، بازداشت کرد.
پیش از این روزنامه جمهوریت ترکیه ویدئویی منتشر کرد که نشان می داد کامیون‌های متعلق به سازمان اطلاعات ترکیه در حال جابه‌جایی تسلیحات و مهمات از ترکیه به سوریه هستند.
این روزنامه پس از دخالت اردوغان و اعمال فشار به سیستم قضایی از انتشار این خبر خوداری کرده و ویدئو را حذف کرد.
جان دوندار سردبیر روزنامه جمهوریت و اردم گل نماینده این روزنامه در آنکارا روز پنج شنبه به اتهام «جاسوسی و خیانت» در دادگاه شهر استانبول ترکیه حضور یافتند.
روز یکشنبه نیز یک روزنامه‌نگار دیگر به نام ارطغرل اوزکوک، خبرنگار روزنامه حریت به دلیل انتقاد از دولت اردوغان دستگیر شد.
ارتش سوریه هفتۀ جاری در گزارشی اعلام کرد ترکیه اخیراً کمک‌های خود را به گروه‌های تروریستی افزایش داده است.
براساس گزارش ارتش سوریه، ترکیه عمداً به ایجاد تنش در مناطق مرزی می‌پرازد تا تسلیحات و مهمات را به سادگی به دست گروه‌های تروریستی برساند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا