آذربایجاناخبارترکیهعمومی

نشست وزیران خارجه جمهوری آذربایجان ، ترکیه و پاکستان در باکو

 نشست سه جانبه وزیران خارجه جمهوری آذربایجان ، ترکیه و پاکستان در باکو آغاز شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از آپا، نشست سه جانبه امروز مقدمه ای بر «اجلاس قلب آسیا – روند استانبول » است که قرار است فردا پنجشنبه با حضور، وزیر امور خارجه کشورمان محمد جواد ظریف و ۱۴ کشور مشارکت کننده ، ۱۷ کشور حمایت کننده ۱۲ سازمان منطقه ای و بی المللی در باکو برگزار شود.

پیش از آغاز نشست سه جانبه امروز ، المار محمد یاراف و مولود چاوش اوغلو وزیران خارجه جمهوری آذربایجان و ترکیه با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند.

نشست سه جانبه امروز با صدور بیانبه ای به کار خود پایان خواهد داد و حاضران در این نشست در اجلاس فردا نیز شرکت خواهند کرد.

اجلاس قلب آسیا با قرار دادن افغانستان در کانون توجه چاره چوبی برای افزایش همکاری منطقه ای دوستانه و نتیجه بخش را با هدف تقویت صلح و رفاه منطقه ای فراهم می سازد. این چارچوب به عنوان مسیری برای رسیدگی به چالش ها و منافع مشترک افغانستان و همسایگان و شرکای منطقه ای آن کشور ایجاد شده و بصورت سالیانه در یکی از کشورهای مشارکت کننده برگزار می شود.

نخستین نشست روند استانبول در سال ۲۰۱۱ در استانبول و با شرکت وزاری امور خارجه ۱۴ کشور؛ شامل افغانستان، آذربایجان، چین، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، عربستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و امارات متحده عربی برگزار شد.

استرالیا، کانادا، دانمارک، مصر، فرانسه، فنلاند، آلمان، عراق، ایتالیا، ژاپن، نروژ، هلند، اسپانیا، سوئد، انگلیس و آمریکا هم کشورهای حامی این روند هستند. چندین سازمان منطقه‌ای و بین‌المللی نیز از آن پشتیبانی کرده‌اند.

دومین نشست «قلب آسیا-روند استانبول» سال ۲۰۱۲ در افغانستان، سومین دور آن در سال ۲۰۱۳ در قرقیزستان، چهارمین آن در سال ۲۰۱۴ در چین، پنجمین بار در سال ۲۰۱۵ در پاکستان و ششمین دور آن سال گذشته با حضور نمایندگان ۴۰ کشور در هند برگزار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا